Forskrift, Frascati, Nor-Cam og KI

Tar du den, så tar du den!


Høyere utdanning har hatt markert vekst i mange land. I Norge fikk den også en slump penger som covid-dempende tiltak 2019-23. Den perioden er over.

Vi trenger fasthet og forsvar for økonomiske ramme- betingelser og den faglige og fagpolitisk frihet fra de mange eksterne interessenter. Det krever et godt fundament for universitetene er jo selv ikke uskyldigheter. De har egne økonomiske og makt-politiske interesser å ivareta.  Er det forklaringen på at man i for liten grad har brukt de fete åra til å forberede de magre?  Kanskje har man sittet stille i båten og håpet på at ingen fulgte med?

Tre problemer har vokst fram under gjensidig påvirkning:

    • Makroøkonomi: I kunnskapsøkonomien er kunnskap pr definisjon tettere koblet til økonomi. Det kan omsettes til krav om pratisk problemløsende evne på høyt nivå. Det rettes f.eks. mot ferdige studenter, design av undervisningsopplegg, praksis-komponenten og den faglige relevans. UH-sektoren kan ikke opptre som om budsjett og regnskap er fremmedord. Lederskapet må snakke forståelig,
    • Avtrylling: Med akademias vekst og alminneliggjøring skjer det en avtrylling. Se professor Jan Fredrik Hovdens pregnante innlegg i Khrono 14.02.23. Den historisk gitte autoritet forvitrer. Det er ikke selvsagt at en universitetsgrad gir et bedre liv.

  • KI: Generativ tekst supplerer kunnskapsarbeidernes bidrag slik at arbeidets karakter og utførelse er i støpeskjeen. Produksjon av akademiske tekster effektiviseres. Det betyr ikke at maskinene tar over, ei heller at resultatene er feilfrie eller litterære perler. Det er heller slik forholdet mellom å lese og skrive, og m3llom de andre instansene i tekstsirkelen er i forandring.

Det slår inn i bredden av de fleste akademiske aktiviteter.

Dosentstigen

  • For Dosentstigen konkretiseres dette akkurat nå til tolkning og bruk av nye kriterier for tilsetting og opprykk som 1.lektor og dosent. De balanserer tradisjonelle krav og verdier med en nødvendig reorientering. Her er studieåret 2024/25 en overgangsperiode. Nye kriterier ble gjort gjeldende fra 01.08.2024, mens man fortsatt kan søke opprykk etter de gamle fram til samme dato i 2025.
  • Universitets- og høgskolerådet har arbeidet med mulig revisjon av opprykkskriterier for professorstigen siden 2019 i Norwegian Career Assessment Matrix (Nor-Cam). De gjenspeiler mer idylliske tilstander og framtidshåp fra den tida. Nå må dette arbeidet harmoneres med den forskriften som gjelder nå.

Det spørs om ikke nyorientering mot praksis blir nøkkelen? Skal opprykk til 1.lektor og dosent fortsatt bygge på publiserte fagartikler og en bred vifte av aktiviteter for øvrig? Eller spisses dette mot faglig utviklingsarbeid samt yrkes- og undervisningspraksis?

  • Veileder fra HK-dir kommer i 2025 og har referanse til Frascati-manualen. [HTML]

Her er et innspill med sammenstilling av Frascati-manualens krav til eksperimentelt utviklingsarbeid med de 6 aktivitetsgruppene i Nor-Cam. Muntlig kommentar nederst.