Multimodale formater som integrerer lyd og video har i løpet av de siste tiårene utviklet seg til sentrale kommunikasjonskanaler, særlig i høyere utdanning. På lavere utdanningsnivåer blir overslaget bort fra boksidene nå korrigert. Audio-visuelle formater må supplere stabile skriftlige fremstillinger, – ikke erstatte dem helt.
- De tilfører ekstra dimensjoner som forbedrer opplevelsen og forståelsen av komplekse ideer.
- De utvider ikke bare det pedagogiske repertoaret, men endrer også hvordan vi forholder oss til informasjon gjennom flere kognitive kanaler, der lyd, bilder og tekst komplementerer hverandre.
Lydlige elementer som forelesninger, podkaster og lydbøker gjør det mulig å presentere informasjon på en mer flytende og uformell måte. De gir lytterne anledning til å engasjere seg på en måte som kan øke oppmerksomheten og forståelsen, særlig i situasjoner hvor den lærende kan repetere, stoppe opp og reflektere. I et multimodalt læringsmiljø kan lyd tilføre nyanser gjennom toneleie og stemmebruk for å skape en sterkere forbindelse mellom foreleseren og studenten.
Video, på sin side, tilbyr visuelle representasjoner som kan forenkle forståelsen av abstrakte konsepter gjennom bilder, diagrammer og animasjoner. Video-opptak gir rom for kroppsspråk, ansiktsuttrykk og interaksjoner, noe som kan fremme en følelse av nærhet og tilstedeværelse.
For mange studenter kan kombinasjonen av lyd og visuell informasjon i videoer bidra til en bedre forståelse. Den henvender seg til flere sanser. Det multimodale aspektet har vist seg å være spesielt effektivt for læring i fagområder som medisin, teknologi og humaniora, der visuell og praktisk demonstrasjon kan være viktig.
I noen tilfelke kan multimodale formater erstatte skriftlige fremstillinger, særlig når det gjelder å tilpasse seg ulike læringspreferanser og tilgjengelighet. Studenter som har utfordringer med lesing, eller som har større utbytte av lyd og visuell stimuli, kan lettere tilegne seg kunnskap gjennom podkaster og videoer. På denne måten bidrar multimodale formater til å skape mer inkluderende og tilgjengelige læringsmiljøer.
Selv om multimodale formater ikke erstatter skriftlige fremstillinger, og særlig i høyere utdanning hvor skriftlig kompetanse og kritisk refleksjon er avgjørende, kan de fungere som en verdifull ressurs som utvider og utdyper det faglige landskapet.
De gjør det mulig for studenter å tilegne seg og bearbeide kunnskap på nye måter. Det fremmer en integrert forståelse som er i tråd med medielandskapets utvikling og studentenes medievaner.