Undervisning på boks

Nate B. Jones er en amerikansk ingeniør som følger KI-feltet tett med eget nettsted, videoer på YouTube og en kanal på TikTok. Her er et ørlite utdrag fra en kommentar der han bruker to metaforer for å beskrive utvikling av programvare:

  • Å tilbrede gourmetmåltid fra grunnen av.
  • Suppeboks med boksåpner.

Det har vært vanlig med det første, mens KI-utviklingen peker nå mer mot det andre. Fortsatt er et velutstyrt kjøkken nødvendig med finpenslede kokkekunster. Men i store volumer i det daglige, vil det bli mer som hermetikk i suppekjøkkenet. Ta med boksåpner!

Det samme kan gjelde undervisning på universitetsnivå.

Dette skjer ikke over natta, og fagsiden på universitetene vil holde fram med kokkelering og skreddersøm som før.

Nye tilnærminger setter seg heller gjennom ved at de økonomiske og kulturelle rammene endres. Vi får f.eks.

  • Lavere faktor pr undervisningstime. I steden for et dagsverk pr forelesning, dvs. 6 timer til for- og etterarbeid for en dobbelttime forelesning (faktor 4) blir dette redusert kanskje ned til 1/2 dagsverk, – en halvering?
  • Kommersielle aktører som forlagshus, private UH-institusjoner, avishus og andre selger undervisningspakker til lavere pris enn universitetene greier å produsere sjøl.
  • Det åpnes digitaliserte og konkurrerende undervisningsordninger som også gir sertifisering.

Leseferdighet

Sviktende leseferdighet i ungdomskullene er også en faktor.

Framfor å lese lengre og resonnerende tekster, er det ønske om poengterte oppsummeringer. Det er blitt lærers oppgave å trekke ut nøkkelinformasjon fra et emneområde og framstille det i fengende kortform. Studentene synes å ønske seg en Reader’s Digest. Vi antar at dette får økende betydning med både strid og løsningsforslag i fagdidaktikken.

Det ville her vært en strategisk investering fra fagsiden i norsk UH-sektor å utvikle kompetanse og løsninger for å kunne forhandle om retningen som dette får. Vi bør bl.a. undersøke om en rebalansering mellom lese og skrive kan fungere:

  • Studentene må i større grad formulere innsikt og egne sammenfatninger av et større stoff.
  • For å lykkes, må de også lese mer med digitalpenn i hand.

Men enn så lenge holder UF-personalet dette fra livet. Man tolker endringspresset som uttrykk for politisk vrangvilje i Senterpartiet.