Hva skal merittere?

Her er en kommentar til et Khrono-innlegg 09.01.2025 om ordningen med merittert underviser.

Interessante synspunkter der særlig (the) interaction between teachers, students and the institutional learning environment er sentralt.

Det siste – læringsomgivelsene – kan sees som sosio-materielle og sosio-tekstlige objekter som realiseres og forbedres. De etableres som bl.a. laboratorier, eksamens- og praksisordninger, (digitale) læreverk og læringsobjekter, – altså arenaer og artefakter der forholdet mellom lærere og studenter utspiller seg.

Dosentstigen med 1.lektor og dosent er en individuelt orientert karrierevei for dem som engasjerer seg i å etablere og forbedre slike ressurser og bruken av dem. Det skjer som kollegiale, institusjonelle og tverr-institusjonelle felles tiltak med fagenes tekster og deres operative ferdigheter som kjerne. Fokus er på dokumentert leveranse av resultater, også de feilslåtte. Det er dette resultatgivende utviklingsarbeidet som må premieres, ikke løst definerte prosesser.