Flere kommentatorer peker på at arbeidet med generell kunstig intelligens har gjort framskritt gjennom 2024. Hva betyr det for jobben til universitetslærerne? Vi spurte ChatGPT
What will be the role of university teachers with the arrival of general artificial intelligence?
Her er et svar på norsk, – lett redigert:
-
- Veiledning og mentorering: Lærere vil fungere som mentorer. De bistår studentene med å tolke KI-genererte innsikter, i å anvende kunnskap i praktiske kontekster og navigere i komplekse moralske og etiske spørsmål.
- Utforming av læringsopplevelser: Fokus vil rettes mot personlige og erfaringsbaserte læringsmiljøer. Lærere vil lage scenarier der studentene kan delta i problemløsning, samarbeid og reflekterende praksis støttet av KI-verktøy.
- Utvikle kritisk tenkning: Generell kunstig intelligens kan levere informasjon, men undervisere vil spille en avgjørende rolle i å hjelpe studentene med å evaluere KI-resultater kritisk, avdekke skjevheter og stille spørsmål ved premissene.
- Etisk og ansvarlig bruk av KI: Universitetslærere vil veilede studentene i å forstå etiske konsekvenset av KI, inkludert personvern, ansvarlighet og rettferdighet i KI-applikasjoner.
- Støtte til kreativitet og innovasjon: Undervisere vil oppmuntre studentene til å gå utover KI-genererte løsninger og fremme original tenkning og innovasjon.
- Emosjonell og sosial utvikling: Lærere vil være sentrale for å støtte studentenes emosjonelle velvære og utvikle mellommenneskelige ferdigheter, områder hvor KI har begrensninger.
- Kontinuerlig faglig utvikling: Undervisere må holde seg oppdatert på fremskritt innen KI og tilpasse undervisningsmetodene sine for å integrere ny teknologi.
- Vurdering og tilbakemelding: Selv om KI kan bistå med vurdering og evaluering, vil menneskelige lærere være avgjørende for å tolke komplekse studentarbeider og gi nyanserte, individuell tilbakemelding.
Selv om generell kunstig intelligens vil håndtere mange tekniske aspekter ved utdanning, vil universitetslærernes rolle dreie seg om menneskesentrerte oppgaver med vekt på kreativitet, etikk og personlig utvikling. Balansen mellom menneskelige og KI-genererte bidrag vil berike utdanningene.
Mon det? Denne kommentator er skeptisk.
Fra kaptein til vert.
Mester-svenn-forholdet forvitrer når det KI-genererte digitale læringsmiljøet blir en så sentral kunnskapsbærer. Det skjer under generelle sosio-økonomiske betingelser.
Ha i mente at kunnskapsøkonomien først og fremst er en markedsøkonomi. Den basale logikk er opphopning av rikdom ved den ene pol og en relativ eller absolutt fattigdom i den andre. I nyere amerikansk økonomi har for eksempel digitalisering ført til at tre individer med Elon Musk i spiss disponerer en større del av inntekten enn de fattigste 50% av befolkningen på 336 millioner. Dette er oligarki som vi kjenner det fra Russland og uutviklede stater.
Et annet scenario er derfor mer realistisk med mindre universitetslærerne kjenner sin besøkelsestid. Betydning og anseelse av undervisningsoppgavene vil gradvis svekkes. Lærer er ikke lenger kapteinen på skuta, eller med en mer moderne metafor: flykapteinen. Det blir mer som flyvert og flyvertinne, – nødvendige og viktige i en nødssituasjon, men grunnleggende sett underordnet ansatte i et lavtlønnet service-yrke.
Her er en beslektet betraktning fra teknologi-influenseren Nate B. Jones:
How much agency do I have?