Utviklings- og søknadsarbeid

Fra 1. august 2024 ble det innført nye kriterier for opprykk til førstelektor og dosent, noe som gir faglig ansatte i norsk høyere utdanning anledning til å tydeliggjøre og styrke sitt pedagogiske og profesjonsrettede utviklingsarbeid. Overgangsordning med eldre regler avsluttes før august 2025.

En viktig presisering nå er et terskelkrav om utviklingsarbeid erstatter det om forskningsbidrag.

Kunstig intelligens, som nå får stor oppmerksomhet, gir mulighet til å analysere og videreutvikle undervisningsopplegg. Et konkret eksempel kan være en førstelektor som utvikler en ny modell for praksisveiledning i sykepleie-utdanningen. Ved å bruke KI for å analysere studenters refleksjonsnotater kan en identifisere vanlige utfordringer og tilpasse veiledningsstrategier deretter.  Det samme prinsippet kan brukes på å sammenholde opprykkskriterier med eget utviklingsarbeid, profilering og utvikling av opprykkssøknad.

  • Klargjøring av egne bidrag i forhold til kriteriene: Ved å formulere beskrivelser av eget utviklingsarbeid og la KI analysere teksten opp mot kravene i opprykksforskriften, kan en få tilbakemeldinger på hva som er tydelig, og hva som bør konkretiseres ytterligere.
  • Strukturering av søknaden: KI kan foreslå en logisk oppbygning av søknaden, slik at den blir mer leservennlig og argumentasjonen tydeligere.
  • Forbedring av språk og presisjon: KI-verktøy kan hjelpe med å formulere poenger mer presist, unngå repetisjon og sikre at argumentasjonen er godt forankret i pedagogisk utviklingsarbeid.

For eksempel kan en dosentkandidat bruke KI til å lage en sammenligning mellom egen praksis før og etter et innovativt undervisningstiltak, for deretter å få forslag til hvordan dette kan presenteres som dokumentasjon på pedagogisk nytenkning.

Ta gjerne et kurs for det 😉