KI & akademisk rutine

La oss bringe dette narrativet om KI-rasjonalisering nærmere akademia. Når du hører tittelen «førsteamanuensis» eller «universitetslektor», gir det inntrykk av en helhetlig rolle – slik en stillingsbeskrivelse ofte gjør. Ved første øyekast virker stillingen som en balansert kombinasjon av undervisning og forskning. Men ser man nærmere på den, brytes den ned i en rekke distinkte oppgaver og kompetanser.

En lavere akademisk stilling handler ikke bare om «å holde forelesninger». Jobben innebærer også å forberede kursmateriell, veilede studenter, vurdere oppgaver, designe vurderingsformer, delta i institusjonelle komiteer, forske, skrive søknader om forskningsmidler og håndtere universitetets administrative krav. Hver av disse oppgavene krever ulike kognitive og sosiale ferdigheter, fra analytisk tenkning til mellommenneskelig forhandling.

Automatisering kan enkelt ta over enkelte deler av dette puslespillet – som for eksempel å rette flervalgstester eller oppsummere forskningslitteratur – men andre aspekter forblir dypt menneskelige. Tenk for eksempel på å hjelpe en student som sliter med å forstå et komplekst teoretisk begrep på en måte som treffer deres bakgrunn og læringsstil. Eller å forhandle med en instituttleder om kursfordeling i en situasjon med begrensede ressurser. Dette er fundamentalt menneskelige utfordringer, formet av kontekst, følelser og faglig skjønn.

Etter hvert som rutinepregede akademiske oppgaver overlates til maskiner, kan de vanskeligere å automatisere ferdighetene – kritisk tenkning, veiledning og institusjonell forhandling – bli enda mer sentrale i yrket. Spørsmålet er da: Hvordan skal universitetene anerkjenne og belønne disse skiftende ferdighetene?

Fritt etter Nate B. Jones’ Substack 08.92.2925

Her er en liste over funksjoner og oppgaver som kjennetegner akademiske stillinger med vekt på undervisning, forskning, faglig utviklingsarbeid og organisatoriske oppgaver (fra ChatGPT). Det er få oppgaver som ikke påvirkes av KI. Det som her går fri gjelder spesialtilpasning av undervisning, veiledning på høyere nivå, nettverksbygging, engasjerende formidling og strategiske utviklingstiltak. Men gjennomgangen starter med bredden av oppgaver:

1. Undervisning og studentveiledning

  • Planlegge, utvikle og gjennomføre undervisning i emner på bachelor- og masternivå
  • Utarbeide og oppdatere kursmateriell, inkludert forelesningsnotater, digitale ressurser og oppgaver
  • Utvikle og implementere nye undervisningsmetoder og studentaktive læringsformer
  • Veilede studenter individuelt og i grupper i forbindelse med oppgaver, prosjekter og praksis
  • Evaluere studentenes arbeid gjennom sensurering, tilbakemelding og vurdering
  • Delta i utvikling av vurderingsformer, inkludert eksamener og alternative vurderingsformer
  • Organisere og følge opp praksisperioder i samarbeid med arbeidslivet

2. Faglig utviklingsarbeid og innovasjon i undervisning

  • Utvikle og implementere nye pedagogiske verktøy, inkludert digitale læringsplattformer
  • Prøve ut og evaluere nye formater for praksisbasert læring, som simuleringer, omvendt undervisning og tverrfaglige prosjekter
  • Delta i prosjekter for kvalitetsutvikling av undervisning og læringsmiljø
  • Bidra til utvikling av nye studieprogrammer eller emner i samarbeid med kolleger og eksterne partnere
  • Innhente og analysere studenttilbakemeldinger for å forbedre undervisningen

3. Forskning og akademisk publisering

  • Gjennomføre forskningsprosjekter, alene eller i samarbeid med andre
  • Publisere forskningsartikler i nasjonale og internasjonale tidsskrifter
  • Skrive fagbøker, bokkapitler eller lærebøker for studenter og fagmiljøer
  • Utarbeide utredningsrapporter og faglige notater for myndigheter, institusjoner eller næringsliv
  • Presentere forskning på nasjonale og internasjonale konferanser
  • Delta i fagfellevurdering for akademiske tidsskrifter
  • Skrive søknader om forskningsmidler og bidra til eksternfinansiering

4. Administrasjon og institusjonelle oppgaver

  • Delta i institutt- og fakultetsmøter for å diskutere strategi og faglig utvikling
  • Håndtere administrative oppgaver knyttet til kurs- og programledelse
  • Koordinere praksisordninger og samarbeid med eksterne aktører
  • Bidra til rekruttering og opptak av nye studenter
  • Planlegge og gjennomføre arrangementer som seminarer, konferanser og workshops
  • Delta i kvalitetssikringsarbeid, evalueringer og akkrediteringsprosesser

5. Nettverksbygging og faglig samarbeid

  • Etablere og vedlikeholde faglige nettverk nasjonalt og internasjonalt
  • Samarbeide med andre forskere og undervisere innenfor og utenfor egen institusjon
  • Delta i forskningsgrupper, konsortier og akademiske nettverk
  • Bidra til formidling av forskning gjennom populærvitenskapelige artikler, kronikker og offentlige foredrag
  • Engasjere seg i samfunnsdebatten og bidra til kunnskapsformidling

6. Ekstern samhandling og innovasjon

  • Samarbeide med arbeidslivet for å utvikle praksisbasert undervisning og forskning
  • Bidra til utvikling av nye former for praksisopphold, som hybride læringsmodeller eller prosjektsamlinger
  • Veilede studenter i eksterne prosjekter i samarbeid med bedrifter og organisasjoner
  • Utvikle etter- og videreutdanningstilbud for yrkesaktive
  • Delta i forskningsbasert innovasjonsarbeid, f.eks. utvikling av nye tjenester eller produkter

Noen av disse oppgavene skal ha høyt automatiseringspotensial, mens andre i større grad krever menneskelig skjønn, kreativitet og sosial interaksjon. Gjør egen vurdering av dette!

  • Høyt innslag av KI-automatisering og -assistanse
    • Evaluere og vurdere studentarbeid
      • Automatisert retting av flervalgstester og korte besvarelser
      • KI-assistert vurdering av essays og skriftlige oppgaver med forslag til tilbakemeldinger
      • Plagiatkontroll og språkforbedring
    • Forskning og akademisk publisering
      • KI-baserte verktøy for litteratursøk og analyse av forskningslitteratur
      • Automatisert utskrift av sammendrag og forskningsoversikter
      • Assistanse i statistisk analyse og databehandling
      • KI-generert førsteutkast til artikler basert på forskningsdata
      • Automatisk referansehåndtering og korrekturlesing
    • Administrasjon og institusjonelle oppgaver
      • KI-støttet planlegging av undervisningskalendere og timeplaner
      • Automatisering av studenthenvendelser via chatbots
      • KI-drevet analyse av studentprestasjoner og læringsutbytte
      • Automatisert kvalitetssikring av undervisning gjennom mønstergjenkjenning i evalueringer
  • Middels innslag av KI
    • Undervisning og studentveiledning
      • KI-generert undervisningsmateriell (presentasjoner, quizzer, oppgaver)
      • Virtuelle læringsassistenter som gir studenter raske svar på faglige spørsmål
      • KI-støttet personlig læringsanalyse og anbefalinger for studentenes progresjon
      • Assistanse i utforming av pensumlister basert på relevante forskningsartikler
      • Simuleringsverktøy for praksisbasert læring
    • Faglig utviklingsarbeid og innovasjon i undervisning
      • KI-drevet evaluering av pedagogiske metoder basert på læringsdata
      • Skrive ut alternative vurderingsformer og personaliserte oppgaver
      • KI-assistert design av nye læringsformater
    • Organisere praksisperioder og samarbeid med arbeidslivet
      • Automatisert matching av studenter og praksisplasser
      • KI-støttede evalueringsverktøy for praksisveiledere
      • Simuleringsbaserte treningsverktøy for å supplere praksiserfaring
  • Lavt innslag av KI
    • Studentveiledning og mentoring
      • Individuell tilrettelegging av undervisning for studenter med spesielle behov
      • Faglig og emosjonell støtte til studenter i utfordrende læringssituasjoner
      • Veiledning av master- og doktorgradsstudenter i forskningsprosesser
    • Akademisk nettverksbygging og samarbeid
      • Bygging og vedlikehold av relasjoner med forskerkollegaer nasjonalt og internasjonalt
      • Deltakelse i faglige debatter og forskningsformidling i media
    • Strategisk utvikling av studieprogrammer og institusjoner