Stigespillet

Flere stemmer i debatten fra venstre 1.lektor Vibeke Bjarnø, dosent Helge Høivik, 1.lektor Tore Rokkan og professor Yngve Norkvelle.

I et innlegg i Forskerforum 06.12.2022 skriver førstelektor og instituttleder Vibeke Bjarnø og dosent Helge Høivik om karrierestigene.

Debatten, som har pågått i over 20 år, aktualiseres av innlegg fra både dosenter og professorer. Et sentralt tema er behovet for ulike karriereveier: en forskningsbasert retning med noen pedagogiske krav, og en utviklingsorientert tilnærming.

Historisk har det vært satsinger på førstelektor- og dosentprogrammer ved flere høgskoler, men disse har blitt mindre synlige i takt med utviklingen mot universitetsstatus for institusjonene. Kritikken rettes mot en oppfatning av at teoretisk utdanning alene sikrer god praksis. Dette synet utfordres med henvisning til Aristoteles’ skille mellom episteme (teoretisk kunnskap) og techne (praktisk kunnskap).

Forfatterne argumenterer for at førstelektor og dosent må likestilles med førsteamanuensis og professor. De mener at begge innretningene er nødvendige for å møte utfordringer i høyere utdanning. Debatten bør dreie seg om fremtidens kompetansebehov.

Se også innlegg i Forskerforum fra