Presidentvalget i USA har brakt langvarige tendenser i verdenspolitikken til overflaten. Det gjelder først og fremst den gradvise oppløsning av en unipolar verden der USA har svingt taktstokken siden 2. verdenskrig. I dens sted utvikles en multipolar global struktur der Kina og BRICS-landa spiller en økende og selvbevisst rolle. En konsekvens er den amerikansk vendinga bort fra Europa i retning Asia. NATO-alliansen kan ryke. Dette handler ikke om Taiwan, men er et forsøk på å avgrense Kina som stadig sterkere konkurrent til USA og å beholde dollar som verdensvaluta.
Avisa Aftenposten, som viste stor forståelse for Mussolini og Hitler på 1930-tallet, har lært av sine mørke historie. Langt tydeligere enn Dagbladet og NRK advarer den mot president Trump.
Men det gjelder også et system for utdanning og FoU der amerikansk liberalisme har vært premissleverandør. Samtidig har amerikansk tekno-kapital fått rik anledning til å gjennomsyre det vestlige utdanningssystemet, ikke minst av norske myndigheter med HK-dir/Sikt som eksekutør. IT-løsningene slik vi kjenner dem fra Windows 365 og Instructure’s Canvas, har blitt systemkritiske. Vi kan liksom ikke greie oss uten. De er premissleverandører for organisering av utdanning uansett hva den enkelte lærerer profilerer som sitt læringssyn. Samtidig er disse systemene potensielle tappekraner for informasjon om kunnskapsstatus og politisk orientering i akademia.
Problemstillingen er ikke ny. Men den har fått ny aktualitet: Norsk UH-sektor bør nå avvikle sin ekstreme avhengighet av amerikanske løsninger. Vi må bygge en selvstendig digital infrastruktur med åpen kildekode for å trygge et fortsatt liberalt akademia med ytringsfrihet og selvbestemt organisering av utdanning og FoU. Godt og eksperimentelt utviklingsarbeid er blitt spesielt viktig.
Se også
- Revurdere dataløsningene i norsk UH-sektor (2025)
- Canvas-strategi 2021: Forvaltningskontroll & sugerør i utdanningsbudsjettene. (2021)
- Elefanten i rommet (2020)
- Hvorfor Canvas var et strategisk feiltak (2019)
- NB! Unngå lock-in i Canvas. (2018)