Kort programerklæring

Høyere utdanning handler ikke bare teorier og modeller, fakta og antakelser, metoder, tolkninger og hypoteser, operative grep og prosedyrer.

Kanskje det å studere i seg selv gir gevinst mer enn det enkelte disiplinfag? Faget handler derfor også om formene for kunnskapsrepresentasjon, produksjon, tilegnelse, diskurs og formidling.

Vi finner lærestøttesystem, editorer for eget forfatterskap, referanse- og dokument-håndtering, tilgang til samlinger av kunnskapsressurser, faglige bidrag i sosiale medier, prosjektstyring, kommunikasjon, datasikring og spesialisert behov knyttet til større oppgaver.

Man kan frykte at KI fører til intellektuelt svinn. Men skjer det ikke heller en dreining fra det rutinemessige, som f.eks. å sammenfatte titalls og hundreralls tekstsider, til en overordnet og strategisk gjennomtenkning?

Vi arbeider da med eksformasjon, dvs å fortette informasjon til overordnede kategorier som “brettes ut” etter behov. Vi må utvikle støttesystemer for dette, og trenger et nytt pedagogisk perspektiv, fornyet kuratering av KI-støttede kunnskapsressurser og et tilsvarende dynamisk dokumentunivers.

Dosentstigen: Kvalifisere for

kunnskapsorganisering og øvelse.