Debattinnlegg.
I et KI-mettet samfunn blir skriving transformert fra en individuell kognitiv-materialistisk (og forhåpentligvis individuert) handling til en distribuert, samarbeidende og dynamisk prosess. Forfatterskapet omdefineres med nye spørsmål om kreativitet, originalitet, eierskap og autoritet.
Fra individuell autor til nettverksforfatter

Eller heller tilbakevending
Forfatterskap beveger seg ut over den ensomme forfatterrollen og blir en nettverksaktivitet der KI, menneskelige samarbeidspartnere og digitale publikum deltar i tekstproduksjonen. Skriving blir en prosess med større innslag av kuratering og orkestrering. Forfatteren blir en formidler mellom maskin-generert innhold, menneskelig kreativitet og kulturell diskurs.
- Hyper-forfatterskap: På samme måte som akademisk forskning med store forfatterlister, kan fremtidig skriving involvere KI-modeller som anerkjente medforfattere, lik vitenskapelige samarbeid innen forskerteam.
- KI som spøkelsesforfatter vs. KI som medtenker: Forskjellen mellom KI som et usynlig verktøy og KI som former forfatterstemmen vil bli et spørsmål om forhandling, etikk og åpenhet.
Implikasjon: Forfatterskap vil bli stadig mer flytende, kollektivt og forhandlet, noe som krever nye rammeverk for attribusjon og intellektuelt ansvar. Det betyr også at tekstene er klart dynamiske og at verdien over nedskrives raskere. Kvartalsvise mammut-salg? Hvis noen formulerer en god lærebok, blir den plukket opp av KI som kan «re-variere» den 1.000 ganger. Forlagsmodellen, der forfatteren får litt royalty i 3-4 år, mens forlaget drifter seg sjøl, er under press.
Det er ulike anslag for hva og hvor mye KI vil erstatte av tilvante funksjoner i høyere utdanning. Tabellen ovenfor er også 10 år gammel. Hvis vi tillater oss å tenke på et tall kan vi kanskje se for oss et press for rasjonalisering av 30% av undervisning (forelesning, veiledning og rette oppgaver), 20% av forskningen og 50% av administrasjonen. Det ville resultere i
46×0.3 + 20×0.2 + 29×0.5 ~ 1/3 stillingsreduksjon
Flere framskrivinger lander på rundt 30%. Det kan skje innafor hver gruppe som antydet, men kanskje heller med noe overlapp slik at studie- og forskningsadministrasjon flyter mer over i undervisning og forskning, men også med noen mer spesialiserte og sterkere KI-støtta administrative jobber «på toppen».
[mer]