Det startet med «Ego-datamaskinen» iPhone, men så har jeg, meg og mitt blitt positiv og dominerende vinkling på digitalløsninger av så mange slag. Sist ut er OsloMet som tydelig har latt seg inspirere av storebror OsloU.
Der Canvas og andre LMS fra 2010-15 ble bygget for å tilfredsstile studieadministrative behov, er det nå studentens studiehverdag som kommer i fokus.
Neste skritt bør kanskje være å skrote det amerikansk-kontrollerte Canvas-systemet? Det eies av Wall Street-investorene i Thoma Bravo, som eier Instructure som leverer Canvas. De krever høy avkastning og inngår i striden mellom den gamle og den nye verden – og den riktig gamle -, om lederskap i de nye produksjonsmiljøene. Canvas er underlagt amerikansk lovgivning om innsynsrett i alle USA-eide systemet over hele verden. De siste ukene demonstrerer at vi bør ha data over på norske og skandinaviske systemer. Dagens regjering synes fortjenestefullt å gå for dette.
Samtidig skjer det en dypere forandring som følge av KI-utviklingen. Det åpner seg også nye mulighetet nå når dosentstigen bygger på eksperimentelt utviklingsarbeid.
Det var gode ansatser fra ca 2005, men så ble institusjonene dessverre enøyd opptatt av å bli-universitet på gamlemåten med forskningsartikler og Ph.D. Det slo ikke entydig godt ut for de brede utdanningene for skole og helse/sosial og det kom en korreksjon, som vi ser nå. Man må gå på to bein.
Nye initiativ fra fagskolesektoren bør her hilses velkommen.
Her er 5 endringspunkter slik de er formulert av ChatGPT. Dette var del av en øvelsesoppgave under dagens Zoom-møte i arKItekt-kurset i dag 25.04.
Forutsi 5 viktige forandringer i høyere utdanning. Hva bør jeg gjøre for å forberde meg?
Høyere utdanning står overfor transformative endringer som vil påvirke innhold, struktur og aktører i sektoren. Disse fem utviklingstrekka framstår som særlig betydningsfulle:
Kunstig intelligens i undervisning og vurdering.
Fra tekstlig informasjon til operativ ferdighet.
Fleksibilitet: Individ og yrker.
Internasjonalisering og global konkurranse.
Politisk og økonomisk styring.
Kunstig intelligens i undervisning og vurdering.Generativ kunstig intelligens vil endre hvordan kunnskap utvikles, tilegnes og vurderes. Oppgaver som tidligere var manuelle og tekstbaserte, vil i økende grad automatiseres. Dette krever en ny forståelse av hva det vil si å «lære» og «vise kunnskap».
Utforsk hvordan KI-verktøy kan støtte både studentaktiv læring og refleksjon. Utvikle egen operasjonelle KI-kompetanse. Delta i faglige nettverk som arbeider med KI og pedagogikk.
Fra tekstlig informasjon til operativ ferdighet. Akademisk undervisning går i retning av større vekt på praktiske ferdigheter, analytisk kompetanse og tverrfaglig problemløsning – framfor reproduksjon av fagtekst. Det vil også kreve tettere kobling mellom teori og praksisfelt. Det kan kanskje leses som en forskyvning fra en ide og en praksis der det å lære fag handler om å beskrive det (som i en bacheloroppgave) til at det å lære handler om å kunne gjøre, – og beskrive hva og hvorfor.
Bygg erfaring med undervisningsformer som fremmer samarbeid, utforskning og praksisintegrasjon, som case-basert læring og praksisbaserte refleksjonsnotater under veiledning.
Fleksibilitet: Individ og yrker. Studentene forventer større valgfrihet, tilpasning til egne behov og fleksible læringsformer – også på nett. Dette utfordrer faste strukturer og tradisjonell campusundervisning.
Utvikle undervisningsdesign som kombinerer synkron og asynkron aktivitet, og bruk digitale verktøy for å følge opp individuell progresjon og læringsutbytte.
Internasjonalisering og global konkurranse. Globale utdanningsplattformer, åpne kurs og strategisk samarbeid over landegrenser utfordrer nasjonale utdannings-institusjoners relevans og rolle. Samtidig skaper det nye muligheter for samarbeid og profilering.
Kartlegg hvilke arenaer og nettverk som kan være relevante for deg nasjonalt og internasjonalt. Vurder hvordan undervisningen din kan ha global relevans og hvordan den kan gjøres tilgjengelig.
Politisk og økonomisk styring. Universiteter og høgskoler utsettes for sterkere krav om dokumentasjon av nytte, arbeidslivsrelevans og økonomisk bærekraft. Utdanning sees i økende grad som en investering i samfunnsøkonomisk verdiskaping.
Lære å dokumentere og synliggjøre effekten av undervisningen for å studentenes læring og på samfunnsnivå. Samarbeide med arbeidslivspartnere for å sikre relevans og forankring.
Møt slike endringer ved å se egen rolle som fagperson i et større utdanningslandskap i endring. Det innebærer å være både kritisk analytiker og aktiv endringsagent.
Bruk tid på faglig refleksjon, kollegialt samarbeid og utviklingsprosjekter.
Lag strategi for å bidra inn mot din institusjon og for dine studenter.
Forslag til 50 småkurs (engelsk språkdrakt)
I need a large catalogue of short courses on new topics in a widest possible range of health care issues. Each course should be supported by online materials and have a duration of 3 to 6 hours. Suggest a list of 50 topics for such courses.
Catalogue of Short Online Courses in Health Care (3–6 hours each)
This list includes 50 proposed short courses designed for flexible online delivery. Each course covers an emerging or essential topic in health care and is intended for professionals seeking continuing education and upskilling. The topics span clinical, organizational, ethical, and technological dimensions of health care practice.
Introduction to Telemedicine and Virtual Care
Digital Tools for Patient Engagement
Health Apps: Evaluation and Integration in Clinical Practice
AI in Diagnostics: Benefits and Risks
Ethical Issues in Algorithmic Decision-Making
Data Privacy and Cybersecurity in Health Systems
Genomics and Personalized Medicine
Introduction to Digital Mental Health Interventions
Basics of Wearable Health Technologies
Remote Patient Monitoring: Tools and Strategies
Introduction to Health Equity and Social Determinants of Health
Cultural Competence in Health Communication
Trauma-Informed Care in Community Settings
Gender-Affirming Health Care
Basics of Palliative and End-of-Life Care
Communication Skills for Breaking Bad News
Shared Decision-Making in Clinical Encounters
Health Coaching for Behavior Change
Psychological First Aid in Crisis Situations
Managing Burnout and Mental Health in Health Care Workers
Sleep Health and Its Clinical Implications
Nutrition Counseling for Non-Dietitians
Chronic Pain: A Multimodal Approach
Preventive Care and Lifestyle Interventions
Vaccination Updates and Public Communication Strategies
Antimicrobial Resistance and Stewardship
Outbreak Response and Emergency Preparedness
Fundamentals of Infection Control and Biosafety
Digital Documentation and Electronic Health Records
Clinical Decision Support Systems: Introduction and Use
Lean Thinking and Quality Improvement in Health Care
Patient Safety and Risk Management
Introduction to Health Economics and Cost-Effectiveness
Health Care Financing Models: A Comparative Overview
Health Policy and Systems Thinking
Basics of Clinical Research and Evidence-Based Practice
Introduction to Health Literacy and Plain Language Communication
Medical Ethics in Practice: Dilemmas and Guidelines
Consent and Capacity: Legal and Ethical Foundations
Disability-Inclusive Health Care Practices
Environmental Health and Climate-Related Illnesses
Occupational Health for Frontline Workers
Virtual Reality and Simulation in Clinical Training
AI-Assisted Radiology: What Clinicians Need to Know
Digital Therapeutics: Clinical Applications and Evaluation
Rehabilitation Technologies and Assistive Devices
Early Detection of Cognitive Decline and Dementia
Basics of Pediatric Developmental Screening
Transitioning Youth with Chronic Illness to Adult Care
Creating Inclusive Health Services for Older Adults
Each course should include multimodal online resources such as video lectures, interactive case studies, guided reflections, quizzes, and reference materials. These can be hosted on a modular e-learning platform, allowing self-paced learning and certification upon completion.