En enkel og lett ironisk navngitt modell for digitaltekst i høyere utdanning ble utformet 2013-14. Denne PISA-modellen markerte et prinsippielt anslag for en tredeling av studentenes arbeidstid i
- Interaktivt samarbeid (kalt seminar & webinar, men omfattet også praksis, lab, ekskursjon o.l.)
- Online-arbeid.
- Stille, sakte lesning.
Den la opp til en allsidighet som har blitt forsømt dette 10-året. Den danske medieanalytikeren Camilla Mehlsen har skrevet bok om hvordan kommersialiseringen av skjermbruken har vært uheldig for barn og unge. Den er omtalt i Alltinget 23.02.24:
Det venter viktige utviklingsoppgaver for dem som vil lage nye rammer og modeller i norsk UH-sektor der
- Undervisning, forskning, formidling og drift bygges solid for en digital tid.
- Tar allsidige hensyn og skaper variasjon i arbeidsformer og formater.
- Korrigerer feil i tilnærmingene de siste 30 år.