Forske på utviklingsarbeid

Eskil Braseth har forsket til doktorgrad på utviklingsarbeid i skolen. I et Khrono-intervju 08.03.2024 sier han om dette

Jeg tenker at forskingen min synliggjør hvor viktig skolelederrollen er for lærernes profesjonelle utvikling. Vi har behov for skoleledere med kompetanse i å forankre prosjektene i hele gruppen, bygge eierskap, og invitere lærere med i prosessene om eget utviklingsarbeid. I tillegg må de kunne lede utviklingsarbeidet på egen skole. Jeg ser også på rollen de eksterne kurstilbyderne har, og mener det er viktig at de bruker god tid til å få innsikt i skolens utviklingsmål. Vi i UH-sektoren må være dynamiske i tilnærmingen. Vi er kanskje for flinke til å komme med opplegg som passer oss kursholdere — vi må bli bedre til å lytte til skolenes behov.

Jeg fant at det er lite dialog og samhandling mellom aktørene, noe som kan være litt problematisk: Det er vanskelig å bidra til læring om alle har ulike forståelser og mål.

Å skape felles forståelsesramme, kommunikasjon og samhandling er alfa og omega i utviklingsarbeid. Endringsimpulsene må til sjuende og sist komme innenfra eget fagmiljø.

• Det er svært nyttig at dette analyseres i teoretisk rammeverk.
  • Minst like viktig er det at slike prinsipper realiseres i utviklingsprosjekter med varig betydning i praksis.

Hva skal til for å lykke?