The Raccoon Gang er et ukrainsk konsulentselskap som har spesialisert seg på Open edX-plattformen.
I likhet med systemer fra andre aktører i sektoren utvikler de KI-baserte funksjoner, her kalt AI Assistant for Educators.
De settes ofte opp som støtte for å utvikle digitale læreverk samt i undervisning og evaluering. Nedenfor er et eksempel på hvordan.
Under overskriften Lag engasjerende spørsmål og oppgaver kan forfatteren av et læreverk få opp maler for ledetekst (prompt) som så kan justeres. I eksempelet nederst brukes KI for å evaluere studentenes svar på en fritekstoppgave.
Her stiller vi spørsmål ved verdien av dette:
- En innvendig gjelder forfatterskapet i seg selv. Vi må forvente at fagredaksjonen for læreverk og forfatter av den enkelte læringsressurs tilegner seg ferdighetene i det å skrive ledetekster. Nettet flommer over av tips og oversikter. Her er en.
- En annen gjelder hvilket systemnivå for KI-tilgang: Skal det gjelde på nivå med gjenbrukbart læringsobjekt, et større læreverk eller læringsmiljøet som rammer inn større deler av studieprogrammene. Det er argumenter for/mot alle nivåene.
- En mer grunnleggende innvendig gjelder utvikling av studentrollene der de i større grad blir med-“forfattere” for egen læring, enten dette ordnes som bidrag til læreverket eller som å gi instruks til KI om å sette opp en personlig undervisningsassistent.