I et tilsvar til professor Bernt Hagtvet i Klassekampen 16.03.24 avviser professor og høyere utdannings-minister Oddmund Hoel påstander fra Hagtvet om forfall og inflasjon i norsk akademia. Han argumenterer heller for et både-og.
Studenttallet er 3-doblet siden 1980. Det publiseres mer så tellekantene er bredere. Norge henter nå tilbake mer enn de 3 milliardene vi betaler hvert år til EUs forskningsprogram. Men Hoel anerkjenner også problemer.
Dette er interessant for alle som engasjerer seg i framtida for dosentstigen. Det handler om debatt, ja. Men det handler enda mer om eksperimentelt utviklingsarbeid som kan gi innsikt og skalerbare resultater.
Noen mulige områder:
- Evalueringssystemet. Et bedre “signalsystem” der karakterer, grader og flere former for skikkethetsvurdering omdannes for bedre effekt inn mot arbeidslivet og den personlige karrierevei. Dagens eksamenskarakterer er satt i et system som ikke står seg mot kunstig intelligens der og da, og trolig enda mindre i arbeidslivets praksiser etter endt utdanning.
- Læringsstrategier. Operasjonalisere kvalifikasjonsløp (=kvalitet) under digitale premisser. De skal kvittere ut for kjente læringsutbytter, men bør også utvikle studentenes kunnskapsorganiserende og læringsstrategiske evner for studier og jobb.
- Fagressurser. Utvikle fagnære rammenbetingelser i form av læringsmiljøer, læreverk og gjenbrukbare læringsobjektet for dynamisk tilpasning i og mellom organiserte undervisningsløp.