Gradsinflasjon?

Jeffrey L. Selingo er en amerikansk journalist og forfatter. I flere år var han medarbeider og så redaktør for The Chronicle of Higher Education.

Boka The College (Un)bound skapte diskusjon da den kom ut for over 10 år siden. Nå står de samme spørsmåla på dagsorden i Norge.

Her et lite utdrag fra boka:

Akkurat som bachelorgraden har blitt det nye videregående vitnemålet, er mastergraden i ferd med å bli den nye bachelorgraden, og det er sannsynligvis bare et spørsmål om tid før doktorgraden er den nye mastergraden. Dette kalles gradsinflasjon, og det er utbredt i nesten alle yrkesfelt.

I dagens økonomi er en ekstra grad noen ganger nødvendig. I mange tilfeller kan imidlertid noen få kurs være alt som trengs. Men fordi en fullverdig grad er det eneste signalet til jobbmarkedet om at en ansatt er klar, er det stien mange er tvunget til å følge. Kall det gradenes tyranni.

Sannsynligvis den beste illustrasjonen av gradsinflasjon finner vi innen helsevesenet, hvor nesten hver jobb krever flere formelle kvalifikasjoner enn det som var nødvendig for tjue eller tretti år siden.

I flere tiår var en bachelorgrad tilstrekkelig for å bli farmasøyt, fysioterapeut eller sykepleier. Nå har en doktorgrad erstattet bachelorgraden som det minimale en apoteker trenger for å praktisere. Og i de kommende årene vil fysioterapeuter og sykepleiere trenge samme kvalifikasjon – til tross for lite bevis for at ytterligere utdanning resulterer i bedre pasientbehandling.

Tar han for sterkt i? Begynner signalverdien av gradspapiret å tape seg? Hadde det heller vært nyttig med flere, spissede og lett tilgjengelige etter-og videreutdanningskurs framfor stadig flere mastergrader? Kanskje de kunne bygges sammen til mastergrad over tid med en krevende og sammenbindende oppgave på 6-800 timers arbeid for å toppe det hele? Gode temaer for det kunne kanskje finnes som kombinasjoner av selvstendig analyse av egne erfaringer eller mindre kvantitative eller kvalitative undersøkelser i yrkespraksis.

1.lektorer og dosenter kunne med fordel utvikle godt kjennskap til denne type kunnskapsarbeid; til kursportefølje og faglitterære ressurser; til varierte former for undervisning og veiledning; og også læringsledelse og organisering for å komme dit.