Lederen i Forfatterforeningen, Bjørn Vatne, leverer et glimrende forsvar for kvalitet i kunstnerisk utviklingsarbeid i Klassekampen 09.04.2024.
Med noe justering kan samme perspektiv gjøres gjeldende også for eksperimentelt utviklingsarbeid i høyere utdanning. Det gjelder generelt, og i særlig grad det å kombinere forfatterskap av digitale læreverk med kreativ operativ fagdidaktikk.
Her er en oppsummering med noen (lett redigerte) sitater:
Komplekst og krevende
Kvalitet i utviklingsarbeidet er ikke elitistisk, men er resultat av krevende arbeids-prosesser. De kan ikke erstattes av allmenn yrkeserfaring.
Vi kan se det eksperimentelle utviklingsarbeidet som
.. resultat av flere faktorer i en kreativ prosess, hvor blant annet risikovilje, håndverk, kunnskap, instinkt, og evnen til å formidle spiller sentrale roller. En vellykket prosess inkluderer tid for modning og tilfeldigheter, og streber etter originalitet, aktualitet, og evne til å utfordre eksisterende faglitterære og didaktiske normer.
Stor samtale
.. innebærer en kontinuerlig dialog om hva kvalitet innebærer, og hvordan den manifesterer seg i både skapelse og resepsjon. Denne dialogen foregår ikke bare blant faglig tilsatte, men også blant kritikere, studenter, og publikum, og er en uendelig samtale som driver arbeidet fremover. Denne samtalen er kritisk i en tid der teknologiske fremskritt, spesielt utviklingen innen kunstig intelligens, utfordrer våre forståelser av kreativitet og originalitet.
Risikosport
..bør ses på som risikokapital for samfunnets kulturelle og intellektuelle vekst. Slik risikokapital kan lede til nye perspektiver og idéer som ikke bare beriker det faglige og kulturelle landskap, men som også kan føre til uforutsette samfunnsmessige og teknologiske fremskritt.
Fornye, forbedre, ..
..kilde til nytenkning og kulturell fornyelse. Ved å støtte og verdsette denne prosessen, inviterer vi til et samfunn hvor innovasjon, kreativitet, og menneskelig innsikt er høyt verdsatt. Dette inkluderer en forpliktelse til å opprettholde og forsvare rom for å ta faglig risiko, feile, og utforske, som alle er essensielle for studienes og universitetenes evne til å fornye og utfordre oss.