Gjenopprette tillit som KI ødelegger

I dette sammendraget, som er gjort av ChatGPT 4, er det to momenter jeg spesielt vil framheve

• Med god retorisk profil spør forfatterne om interessent-analysen i utvikling av digitale læringsprodukter: Hvem skal lage det, hvem skal velge hva som tas i bruk, og hvem skal betale? Eller på nynorsk: Who uses, who chooses, who pays? Her mangler det et moment: Hvem profitterer? Who profits? Det kan meget vel tenkes at det ikke er noe å tjene. Men hvis det er det, vil fortjenesten ikke forbli hos idealistiske enkeltpersoner og småforetak. Da er det alltid slik at større aktører strømmer til og sluker de små. Det kjenner vi fra barnehagesektoren og helsevesen i Norge, fra grunnskolen i Sverige og universitetssektoren i USA. Vi bør følge med.
  • App-forfatterne viser til plattformlogikk, men drøfter mest frittstående app-er som den de selv har laget. Selv tror jeg at apper er ut. TikTok og Facebook er f.eks. ikke apper, men gigantiske KI-drevne klient-tjener-systemer. Over hele fjøla skjer det en slik KI-drevet vertikal integrasjon. Her må norsk høyere utdanning bygges opp på en nasjonal digital grunnmur, bl.a. for å stå uavhengig av hemmelige tjenester i USA (under Trump?) som nylig forlenget regelverket (FISA 702 – Foreign Intelligence Surveillance Act) for å kunne hente ut data fra Microsoft, Google og Canvas without warrent. EU er seg dette mer bevisst enn Norge.

Men viktigere: Digitalisering er en dypere kulturell og kommersiell forandring der forskningsartikler, universitetsgrader, karakterer (og forelesninger?) får varekarakter. Tekstene blir masseprodusert. Tilliten til systemet fordamper. Studier blir en transaksjon.

Jeg er enig med forfatterne at norsk akademia må overkomme berøringsangsten. Men vi må gjenopprette troverdig sammenheng mellom tekst, tanke og erfaringene i det virkelige livet. Det skjer ikke med flere app-er.

Det krever at UH-sektoren etablerer systematisk utviklingsarbeid for å realisere og finne praktiske løsninger på denne utfordringen. Forske på det må vi også.