Budskapsdisiplin

Dosentforeningen er en interesseorganisasjon som skal fremme og utvikle førstelektor- og dosentstillinger som karrierevei for ansatte i universitets- og høgskolesektoren i Norge. Det innebærer

å fremme utviklingen av forsknings- og utviklingsarbeid, særlig rettet mot pedagogisk, yrkes- og profesjonsfaglig virksomhet.

FoU

Her har det gjennom mange år vært en spenning og diskusjon om forholdet mellom forskning og publisering av den på den ene side og eksperimentell utvikling av nye eller forbedrede produkter og prosesser (og dokumentasjon av det) på den andre. I slike situasjoner må det tas hensyn til bredden av synspunkter. Samtidig må det underrepresenterte syn målbæres på en tydelig måte. Det gjelder utviklingsarbeidet som egen aktivitet og samspillet mellom F og U. Det siste er aktualisert med noen presiseringer:

  • Det er fullt mulig, men intet krav, å dokumentere eksperimentelt utviklingsarbeid gjennom forskningsartikkel med fagfellevurdering og publisering i tellende kanal. Det springende punktet må være om det er et håndfast utviklingsarbeid som vurderes eller ikke.
  • Kvalifisering i dosentstigen kan omfatte heler eller deler av kursporteføljen i vanlige Ph.D.-programmer, men gjerne med en spissing mot praksisforankret erkjennelsesteori og teoretisk-operativ systemforståelse. Dette kan være tilleggskrav ved den enkelte institusjon.
  • I begge stiger kan det med fordel gis opplæring og oppøving i digitalt faglitterært forfatterskap.
  • Begge stiger kan ha nytte av praksisnær skolering i generativ kunstig intelligens i FoU og undervisning.

Stigene kan altså ha ulike former for overlapp . Men kriteriene for tilsetting og opprykk er likefullt tydelig forskjellige.

Det er en utfordring å formidle slike komplekse forhold på forståelig,  engasjerende og balansert måte. For å oppnå det, benytter mange seg gjerne av en teknikk for  budskapsdisiplin.

Budskapsdisiplin

Budskapsdisiplin hjelper til med å sikre at et kjernebudskap blir avklart, husket og forstått. Den går ut på å holde seg til få og velutvalgte budskap som gjentas over tid:

  • Enkelhet: Ved å fokusere på et begrenset antall budskap, kan interesse-organisasjonen formidle sitt poeng med klarhet og redusere det uklare.
  • Gjenkjennelighet: Gjentakelse av de samme budskapene øker sannsynligheten for at de blir husket. Det er viktig i fagpolitiske prosesser.
  • Konsistens: Konsistent kommunikasjon bidrar til å bygge tillit. Inkonsistens eller motstridende budskap kan føre til mistillit og forvirring.
  • Fokus: Dette hjelper med å holde fokus i den fagpolitiske agenda.