Digital dosent: Hva må gjøres?

17. mai – hurra! hurra! – sa det svenske kabinpersonalet og viftet med norske flagg da vi gikk ombord hos Norwegian i Barcelona med snuta mot nord.  Jeg kjedet meg i det trange setet og brukte tid til å lese og så skrive disse linjer med støtte i flyselskapets Internettforbindelse til skyen av  kilder og ChatGPT (kr 65/time) i skyene.

I en Forbes-kommentar skriver Steve Androl innledningsvis, før han så snur seg rundt for et oppgjør:

Steven Levy i Wired stemmer i med at

  • It is time to believe.

Som hos Androl er hans anliggende at nå!, nå må folk få hodet opp av sanda. Med en kavalkade av nye annonseringer fra OpenAI, Google og de andre må vi slutte å benekte. Vi kan ikke lenger lukke øynene for den transformative kraften i generativ kunstig intelligens.

Et avsnitt fra Lewys bloggpost er oversatt nedenfor:

Det er fire nivåer i dette:

  • Bare tull, KI berører ikke meg. (På vikende front)
  • Greit nok, KI kan være en god assistent. Men jeg venter og ser..
  • Nei, KI er faktisk i ferd med å utvikles til en dyktig partner. Toget går.
  • Nei, nei, nei. KI er i ferd med å bli en truende konkurrent. Hva skal jeg gjøre?

Det er nedslipingen og puss av de røffe kantene i KI-løsningene som nå gir (om)vurdering.

Vi kan kommunisere mer flytende skriftlig, muntlig og visuelt. KI-stemmen kan snakke modulert, forstå sarkasme og drive (hyggelig) gjøn med deg. Den har lest det meste og fortsetter med det. KI kan sammenfatte og utvikle skriftlig materiale med tiltakende naturtro retorikk og etterrettelighet.

Plagiatkontrollen er utmanøvrert.

sier professor Jan Sverre Knudsen på en fagdag om kunstig intelligens på OsloMet (Khrono 14.05.2024). Men eksamensutfordringene er slett ikke de mest krevende.

Eksperimentelt utviklingsarbeid

Emneknaggen Digital dosent på Dosentforeningens nettsted har innlegg om dette. Her er noen områder for det eksperimentelle utviklingsarbeidet som bør og kan settes i verk uansett. Det kan også gi grunnlag for opprykk til 1.lektor og dosent. Høyere utdanning er i støpeskjeen:

  • Arbeid på bærbar PC med KI-assistent på mpbilen.

    Utvikle nytt lærestoff, i særlig grad

    • digitale læringsobjekter for åpen gjenbruk,
    • læreverk som bygger inn studentenes egen KI-bruk og
    • mer helhetlige integrerende læringsomgivelser.
  • Utvikle bruk, design og oppsett (konfigurasjon), av KI-programmene slik at de blir gode assistenter og partnere, men ikke konkurrenter, for underviseren og i samarbeid med andre.¨
  • Utvikle metodikk, eksempler og retningslinjer for studentenes bruk av KI i sine studier, i evaluering/eksamen, i praksisperioder og livslang læring.
  • Utvikle KI-støtte for profejsonsutøvelse på en rekke områder og i samarbeidet med utdanningsinstitusjonene.
  • Utvikle lærestoff, nettverk og erfaringsutveksling mellom underviserne for undervisere i sin alminnelighet, og som grunnlag for opprykk i dosentstige spesielt.

I tillegg kommer alt det andre som automatisk oversettelse, sammenfatning og forbedrede internett-søk. De 5 punktene lenger opp er gyldige enten man bare betrakter KI som en håndterlig assistent eller en mer profilert partner. De bygger også innsikt og ferdighet som vil være nyttig dersom de store KI-selskapene bruker produktene sine for å konkurrere mot akademia.

Dersom man derimot ser dette som irrelevant: Sov godt så lenge det varer.