Dosenten i Stortinget

Profesjonsmeldingen var til behandling i Stortinget i dag 30. mai ’24, og regjeringen kan gå på et nederlag. Da kan det rakne for hele den ekstreme oppussingen i regi av statsråder fra Senterpartiet. Dosentforeningen har ønsket en tydeligere rolle for dosenten for å styrke bredden i FoU, for innovasjon og relevans for utdanning og praksis, for å utvikle ny kunnskap, finne mye løsninger og utdanne morgendagens studenter. Istedenfor ser regjeringen til praksis og tror at gårsdagens erfaringer kan løse morgendagens utfordringer. Statsråden faller for eget grep.

På motsatt side kappes høyskolene om å bli Universitet og er mer opptatt av å veilede Phd-kandidater enn utdanning og samfunnsoppdrag. Mye god forskning er beskrivelse av utviklingsarbeid. Utviklingsarbeid kan også dokumenteres på andre måter enn i en forskningsartikkel. Den kan brukes, skape forandring og nye løsninger. Dessverre er vi ikke flere enn knapt 200 dosenter og 1000 førstelektorer til å gjøre den jobben. Antallet har heller ikke økt gjennom årene. For å gjøre en forskjell må vi være forskjellig, ellers kan vi like godt pakke de artiklene vi har i en kappe og søke professorat. Dette har ikke statsråden klart å si i meldingen. Han har bare snakket om praksis. Dette oppleves veldig rart for oss som tror at praksis må endres. Avstemming er 4. juni. Les mer i siste utgave av Forskerforum