Ny økonomisk realitet

Det økonomiske grunnlaget for norsk UH-sektor var så solid, trodde mange. Nå er det kvikkleira som er i bevegelse. Her er noen Khrono-oppslag:

[ NTNU | Nord | OsloMet | UiS ]

Dette er en delvis varslet katastrofe. Daværende kunnskaps- og høyere utdannings-minister Ola Borten Moe la fram sin tiltaksplan i januar 2023:

• Endret finansieringen av sektoren med nye finansieringskategorier.
    • Byggekostnader skal ned.
    • Tilgang på utdanninger der folk er.
    • Stortingsmelding om forskningssystemet.
    • Instituttsektoren skal bidra til å nå mål om 3% BNP til forskning.
      Forskningsinstituttene skal settes i stand til å lykkes slik at målet om at FoU skal utgjøre 3 prosent av BNP kan nås.
    • Forskningsrådet skal effektiviseres og spisses. Tilslag opp til 25 %.
    • Institusjonene skal få mer ansvar (for de dårlige tidene?).
    • Utenlandsstudenter utenfra EU/EØS må betale skolepenger.
    • Studentvelferd med økt utdanningsstøtte og nye studentboliger.
    • Lettere å bli universitet.

Allerede foreldet?

• Ny UH-lov om lokalisering.
  • Akademisk ytringsfrihet
  • Opptak forenkles og avbyråkratiseres.
  • Utsynsmeldingen: Kompetanse for framtida.
  • Profesjonsmelding om tilpasning i lærer-. Ingeniør- og helse/sosial-utdanningene.
  • Studentvelferd med økt utdanningsstøtte og nye studentboliger.

Til flere av disse punktene hører også endrede krav for rekruttering og opprykk i dosentstigen, noe som forskriftsfestes før 1. august 2024.

Lista tar opp mye, men ikke hvordan akademia på ny har kommet i støpeskjea som følge av de globale investeringene i KI-fabrikker, endret demografi og strategisk verdifall for akademiske språkorienterte hands-off-utdanninger.

De gode rammevilkårene 2013-2022 da digitaliseringen skjøt fart og la grunnlaget for dagens teknologier, kunne vært brukt bedre. Men det var business-as-usual.

• Desto større grunn til nå å legge større vekt på utviklingsarbeid og akademisk entreprenørskap. Det gjelder nye utforskende grep i de 4 store som er lærer-, ingeninør-, helse- og sosial-utdanningene.
  • Minst like viktig er eksperimentelt utviklingsarbeid for å forstå og beherske utdanningsoppgavene i en KI-drevet kunnskapsøkonomi.

Innsanking, utvidet reproduksjon og bruk av digitale kunnskaps- og ferdighets-representasjoner – tokens – er blitt nøkkelaktivitet. Det griper inn i hva, hvordan og hvorfor studentene lærer. Mer omfattende blir det knapt.

Da burde store organisasjoner som universitetene – helt i egen interesse – prøve ut nye praktiske grep og å utvikle ny forståelse av egen virksomhet. Ellers blir de overkjørt med et smil.