Lære av studentene

I YouTube-innlegget nedenfor gir tidligere Google-sjef Eric Schmidt en oppskrift på bedriftsstrategi: Lær av kundene/brukene og selg det du da lærer – i foredlet form – tilbake til dem.

For universitetene kunne det bety å lære av studentene hvordan de best lærer, og rekonstruere undervisningen på det grunnlag. Da må lærerne være villige og i stand til å avlære det de har vendt seg til.

Her bruker vi nettstedet til Dosentforeningen som illustrerende eksempel. Det har i overkant av 200 sider. I en mer realistisk brukssituasjon kan vi se for oss et fagstoff på 2.000 eller 20.000 sidet, f.eks. alt i en lærer- eller sykepleier-utdanning.

Vi ber en KI-maskin om å lese alt dette og så svare på våre spørsmål. Så kan vi stille dem:

Brukeren, f.eks. noen som vil vite mer om disk6sjonene om Dosentstigen, bør fortsatt referere til nettstedet:

Konfigurere, analysere & lære

Slike oppsett kan lagres slik at adresse til aktuelle nettsteder og bruken av dem, samt dialogstrukturen mellom KI-maskin og student, lagres for gjenbruk av mange. Tilrettelegging og bruk i de samme studiene på tvers av institusjon kan da gi opphav til spørsmål/svar-sekvenser som kan analyseres. Studentenes gir grunnlag for observasjon, samtale og spørreundersøkelser. Teksten kan igså analyseres.

Dette gir grunnlag for videre utvikling av det digitale læringsmiljøet.