Vi får stadig mer KI pappmasjé (fra fransk papier-maché – tygd papir). Her et eksempel i Google Vid med å bygge opp en presentasjon med videoanimasjon og stemmegenerator. KI kan selvsagt også lage forslag til emne og brødtekst. Andre framstøt står i kø.
Dette vil på ny påvirke forelesningsformatet, som i dag gjennomgående er blitt PowerPoint. Noen få holder fortsatt på ren muntlig forelesning og foredrag, men de mange “gjemmer seg” i lysarkene. Der foreleser sto foran studentene, har han trådt til side for skjermen. Nå flytter han, eller et KI-generert replika, inn i den.
Det har en økonomisk side. Det eksisterer avtaler der en forleser får et antall forberedelsestimer pr forelesning i en såkalt faktor på 2, 3 eller 4. HVis man holder to dobbelttimer pr uke, kan det altså beregnes til 16 klokketimer som nesten fyller undervisningsplikten. Når det forberedelsesarbeidet rasjonaliseres med KI og store ressurssamlinger, går det objektive behovet ned. Institusjoner under økonomisk press, og det gjelder de fleste, vil fastsette nye faktorer.
Dette vil kanskje utspille seg som en diskusjon og en konflikt rundt kvalitet. Men fagsiden har allerede gitt fanden lillefingeren gjennom den etablerte PowerPoint-ismen. Det vil her ventelig reises krav om innsyn, påsyn og ekstern evaluering. Studentene blir bedt om å bidra i slike evalueringer.
Og som om det ikke var nok ..