Syn for sagn

De store språkmodellene er modeller av tekststruktur som gjør det mulig å generere ny meningsfull tekst. Et annet område av KI gjelder modeller av tredimensjonale visuelle strukturer.

Professor Fei Fei Li (Stanford University) har nylig startet opp et nytt firma, World Labs, som kommersialiserer innsikter på området. Siden april 2024 har hun hentet inn over 10 milliarder kroner i aksjekapital. Her gir hun sitt perspektiv på arbeidet.

Generativ 3D-visualisering, en teknologi som bruker algoritmer og kunstig intelligens til å skape komplekse og realistiske 3D-modeller, åpner for nye produkter og tjenester som

  • Interiør og arkitektur: Algoritmer kan generere innovative design-alternativer som tar hensyn til estetikk, funksjonalitet og bærekraft.
  • Simulering av bygninger: Realistiske simuleringer av bygningers struktur og funksjon kan forbedre planleggings- og konstruksjonsprosesser, og dermed redusere kostnader og byggefeil.
  • Produktdesign: Forbrukere kan få skreddersydde produkter designet etter deres spesifikasjoner, noe som forbedrer kundetilfredsheten.
  • Prototyping: Raskere og mer kostnadseffektiv utvikling av prototyper ved hjelp av generative designverktøy.
  • Kirurgi: Detaljerte 3D-modeller av pasientens anatomi kan hjelpe kirurger med å planlegge komplekse inngrep med høyere presisjon.
  • Medisinsk utdanning: Studenter kan bruke realistiske 3D-modeller til å forstå anatomi og praktisere prosedyrer i en sikker, virtuell miljø.
  • Treningssimulatorer: Utvikling av treningssimulatorer for ulike profesjoner ved hjelp av realistiske, generative miljøer.
  • Robotikk. Roboter blir langt mer fleksible når de jan oppfatte og navigere i fysiske omgivelser for sivile og militære formål.

I Kontekst: Susan Wojcicki, som nylig døde av lungekreft, sikret oppkjøp av YouTube og ledet tjenesten til verdensdominans. Hun kom i kontakt med Google ved å leie ut garasjen og så tre soverom til det som ble selskapets første kontor og arbeidsplass.

So TV is probably one of the biggest markets, from ads, from subscriptions, from time spent, and if you look at the next generation—they are completely changing the way they watch TV. They don’t watch the TV as we knew it. They watch … on their mobile phones, in their bedrooms, probably, and it’s completely different.