Hver medarbeider inngår i FoU

Framveksten av KI skaper skrekkblandet fryd eller fasinert skrekk. Men resultatene på bakken lar vente på seg. KI fører til mer pes med å nå nye produktivitetsmål. Ikke bare øker KI arbeidsmengden til heltidsansatte, det svekker også produktiviteten og bidrar til utbrenthet. Vikarfirmaet UpWork har gjort en internasjonal spørreundersøkelse blant 2.500 ledere, ansatte og frilansere (referert i Forbes 23.07.24). Her er det egeninteresse i utfallet:

Flertallet av de globale ledere erkjenner at de har økt kravene til sine arbeidere det siste året. Følgelig er mange ansatte utbrente, og 2/3 rapporterer at de sliter med arbeids-giverens krav til produktivitet. Lederskapet har så satset mer på frilansere. De sies å møte produktivitetskravene og overgå dem, gir større organisatorisk smidighet, høyere produktivitet, skalerbarhet og kvalitet. Direktør i UpWork, Kelly Monahan, sier det slik:

 Innføring av nye teknologier i utdaterte arbeidsmodeller og systemer mislykkes med å frigjøre den fulle forventede produktivitetsverdien av KI. Selv om det absolutt er mulig for AI å samtidig øke produktiviteten og forbedre ansattes trivsel, vil dette resultatet kreve en grunnleggende endring i hvordan vi organiserer talent og arbeid. For å kunne høste produktivitetsverdien av KI, må ledere skape en KI-forsterket arbeidsmodell. Dette betyr å ta i bruk alternative talenter som er KI-klare, samskape mål for produktivitet og utvikle en dyp forståelse av og ferdigheter i å implementere en ferdighetsbasert tilnærming til ansettelser og talentutvikling. 

Han mener det er tre kjennetegn på god tilnærming til KI:

  • Tar inn eksterne eksperter for å hjelpe arbeidsstyrken med KI-prosjekter.
  • Tenker nytt om å måle produktivitet som det å legge vekt på kreativitet, innovasjon, bidrag til strategi og tilpasningsevne. Ikke vurder effektivitet alene.
  • Går i retning av ansettelser ut fra ferdighet og analyse av arbeidsflyt mer enn tradisjonelle stillingsbeskrivelser.

Tilsatte bør oppmuntres til å engasjere seg i KI ved å delta i opplæringsprogrammer og gi tilbakemelding på nytten av digitale verktøy. Hver arbeider bør nå se på seg selv som en kritisk del av institusjonens FoU.