Det har ligget i kortene at søkemaskiner og generativ tekst (KI) konvergerer. En såkalt crawler samfarer internettet for å finne tekst.
- Søkemaskinene lager stikkordlister av dette med lenker tilbake til originalen. Dette er blitt en del av hverdagen i akademisk arbeid.
- KI lager statistiske mål for hvor nært og fjernt fra hverandre man finner bestemte ord og tegnkombinasjoner. Dette brukes til å generere ny tekst på grunnlag av forespørsler og eksempler.
De to tilnærmingene kan brukes om hverandre. I praksis kan brukeren spørre om faglige tema og få både et fulltekst-svar og en liste med referanser til relevante tekster. Nettet framtrer som faglig orakel. Da blir underviserens rolle annerledes.
Dette gir et nytt grunnlag og metodikk for å ta i bruk fagtekster i utdanningssystemet. Ved å bygge rik faglig kontekst rundt ledetekstene, og ved filtrering og kvalitetssikring av kildetekstene, kan studenten få svar med større presisjon og relevans. Å forstå og beherske dette blir del av kravspesifikasjonen til gode undervisere.
Her kutt om presisjon og fullstendighet i gjenfinning. Begrepsparet kan også utvides til å gjelde faglig kvalitetsnivå på tekstene som gjenfinnes og genereres.