Eksamensdesign (fra ChatGPT)

Du er ekspert på kunnskapsforvaltning og høyere utdanning. Lag design for en sammensatt eksamensform med flere formater og elementer. Dette designet, som kombinerer ulike formater, skal hindre studentene i å framstille seg som dyktigere enn de er og skal demonstrere deres faktiske kunnskap, problemløsende evne og formidlingsferdighet.

Svar fra ChatGPT:

Eksamensformen beskrevet her er ment å evaluere studenters faktiske kunnskap, problemløsende evne og formidlingsevner, samtidig som den minimerer risikoen for at studenter kan fremstille seg som dyktigere enn de faktisk er.

Designet kombinerer flere eksamensformater og vurderingselementer for å gi en helhetlig og rettferdig vurdering av studentens kompetanse.


  • Skriftlig individuell eksamen (tradisjonell): 
      • Format: Skriftlig eksamen som varer 3–4 timer.
      • Innhold: Eksamen skal inneholde både faktaorienterte spørsmål (flervalgsspørsmål, kortsvar) og dyptgående essay-spørsmål som krever kritisk tenkning, analyse og syntese.
      • Formål: Denne komponenten tester studentens faktakunnskap, analytiske ferdigheter og evne til å uttrykke seg skriftlig. Essay-spørsmålene skal være åpne nok til å avsløre studentens forståelse av komplekse konsepter.
  • Problemorientert gruppeoppgave
      • Format: En praktisk case-basert oppgave som utføres i små grupper på 3–5 studenter over en periode på 1–2 uker.
      • Innhold: Gruppen får tildelt en realistisk problemstilling relatert til fagets emneområde. Oppgaven skal inkludere analyse av problemet, utvikling av løsninger, og en skriftlig rapport som presenterer resultatene.
      • Formål: Denne komponenten vurderer studentenes evne til å samarbeide, deres anvendelse av teoretisk kunnskap i praktiske situasjoner, og deres evne til å kommunisere komplekse ideer både internt i gruppen og eksternt i rapportform.
  • Muntlig individuell presentasjon:
      • Format: Individuell presentasjon av den enkeltes bidrag til gruppeoppgaven, samt refleksjon over læringsutbyttet.
      • Innhold: Hver student skal holde en 10-15 minutters presentasjon for sensor(er), hvor de forklarer sin rolle i gruppeoppgaven, diskuterer de viktigste utfordringene de møtte, og hvordan de løste dem.
      • Formål: Denne komponenten vurderer studentens evne til å presentere kunnskap muntlig, samt deres forståelse av egen læringsprosess og evne til å reflektere over dette.
  • Portfolio:
      • Format: Samling av studentens arbeider gjennom semesteret, inkludert refleksjonsnotater, mindre oppgaver, og eventuelle andre bidrag (f.eks. diskusjonsinnlegg, kreative prosjekter).
      • Innhold: Porteføljen skal vise progresjonen i studentens læring og hvordan de har brukt tilbakemeldinger til å forbedre sitt arbeid.
      • Formål: Porteføljen gir et helhetlig bilde av studentens læringsprosess og utvikling over tid. Det gjør det også mulig å vurdere studentens konsistens og innsatsnivå gjennom hele semesteret, snarere enn kun på eksamenstidspunktet.
  • Medstudentvurdering
      • Format: Gjensidig vurdering av medstudenters bidrag til gruppeoppgaven.
      • Innhold: Hver student vurderer anonymt sine gruppemedlemmers bidrag etter bestemte kriterier som innsats, kvalitet på arbeidet, samarbeidsevne, og pålitelighet.
      • Formål: Dette elementet skal sikre at hver students individuelle innsats i gruppeoppgaven blir anerkjent, og at det gis en mer differensiert vurdering av gruppens arbeid. Fagfellevurderinger kan også fremme refleksjon rundt egen og andres arbeidsinnsats.
  • Adaptiv testing (eksperimentell digital evaluering):
      • Format: En databasert eksamen som justerer vanskelighetsgraden av spørsmålene basert på studentens svar.
      • Innhold: Spørsmålene dekker ulike aspekter av pensum og gir innsikt i studentens grunnleggende kunnskap og forståelse.
      • Formål: Denne metoden sikrer at alle studenter blir utfordret på sitt eget nivå, og minimerer muligheten for tilfeldig gjetting eller overfladisk kunnskap.

Hvert av disse elementene skal vektes slik at de samlet gir en balansert vurdering av studentens ferdigheter. En mulig vekting kan være som følger:

  • Skriftlig individuell eksamen: 30%
  • Problemorientert gruppeoppgave: 25%
  • Muntlig individuell presentasjon: 15%
  • Portfolio: 20%
  • Likemannsvurdering: 5%
  • Adaptiv testing: 5%

Denne strukturen fremmer en variert tilnærming til læring og vurdering, noe som reduserer sannsynligheten for at studentene kan “slippe unna” med overfladisk læring eller strategisk tilpasning til én eksamensform. Det sikrer også en omfattende vurdering av både teoretisk forståelse, praktiske ferdigheter, og evnen til kritisk refleksjon og formidling.


Men hva betyr dette for lærergjerningen?