Undervisningsfaglig kompetanse

I den nye forskriften for tilsetting og opprykk heter det at institusjonene selv skal fastsette nærmere krav til den utdanningsfaglige kompetansen .. tilpasset hver stillingskategori. Det skal skje på grunnlag av minimumskrav:

For stillingene førstelektor, dosent, førsteamanuensis og professor skal det minimum kreves formell opplæring, kvalitetsutvikling i egen undervisning, veiledning, og vesentlige bidrag til utvikling av utdanningskvalitet. .. Med utdanningsfaglig kompetanse menes pedagogisk eller didaktisk kompetanse for å fremme læring, blant annet kunnskap og ferdigheter innen utvikling og gjennomføring av undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå. 

Dette ligner i stort på kravene for å bli merittert underviser. NTNU sitt opplegg er f.eks. beskrevet slik:

Ein merittert undervisar ved NTNU er ein som har utmerka seg ved å ha eit gjennomgåande og tydeleg fokus på studentane si læring i undervisningsverksemda si. Den meritterte undervisaren har ei utforskande tilnærming til utvikling av eiga undervisning og utdanningane ved NTNU. Undervisaren legg vekt på å planleggje, gjennomføre, vurdere og tilpasse undervisningspraksisen sin slik at han på best mogleg vis støttar opp under studentane sitt læringsutbytte.

La oss sammenlkne med krav til dosent (der førstelektor har noe mildere krav på punkt 3 og 4 nedenfor):

  1. Høyere grads eksamen (vanligvis mastergrad) eller tilsvarende.
  2. Utdanningsfaglig kompetanse.
  3. Omfattende relevant yrkes- eller undervisningskompetanse
  4. Vesentlige bidrag til faglig utviklingsarbeid

Vi vil ventelig få tre ulike scenarier:

  • Pre-koordinering: Tilsatte søker om status som merittert underviser først, og dekker med det punkt 2 og 3 over. Vedkommende gjennomfører så de eksperimentelle utviklingsarbeider som kreves i punkt 4 til førstelektor eller dosent.
  • Post-koordinering. Tilsatte søker opprykk eller tilsetting som førstelektor, og videreutvikler så punkt 2 og 3, annet ledd, før man søker om status som merittert underviser. Så utdypes punkt 3 og 4 for å bli dosent.
  • Avvikling: Ordningen merittert underviser avvikles i dosentstigen, men beholdes i professorstigen.

Det siste ville sementerer A- og B-inndeling av de to stigene. Man kan også se for seg at det blir et de facto krav til dosenter at de også er meritterte undervisere før opprykk og at  det gjenspeiles i lavere lønnstillegg for selve opprykket.