Fra campus til online

Tre amerikanske interesseorganisasjoner (Quality Matters, Educause og Eduventures) i UH-sektoren i USA har gått sammen om en spørreundersøkelse blant de ansvarlige for online utdanning. Den går tilbake til 2017 og gir et ganske godt bilde av tendenser, selv med kun 300+ svar i år. Det er 13.5% av de utsendte skjemaene.

Hovedtrend: Økende vekt på å lage online-versjoner av campus-studier. Noen av dem supplerer og noen erstatter eksisterende tilbud. Et hovedmål er å rekruttere studenter i eget geografisk nedslagsfelt, men også konkurrere om studentene andre steder. En tredje motivasjon kommer fra studentenes egne ønsker om mer online. Online-utdanningene prises og koster som campus-studier. Studentene sparer eventuelt på kost&losji på campus og kan arbeide mer fleksibelt. En bremsekloss kan synes å være etablerte arbeidsmåter blant faglige tilsatte og konflikter rundt online-løsninger.

Dette kan kanskje vise seg å være relevant også for digitalt utviklingsarbeid i norsk UH-sektor.