Avvikle hjemmeeksamen?

Fra Khrono 09.08.24:

Artikkelen diskuterer en økende kritikk mot hjemmeeksamen i høyere utdanning i Norge, spesielt etter pandemien.

Kritikere, som flere akademikere og pedagogiske eksperter, mener at hjemmeeksamen har ført til en inflasjon av gode karakterer og ikke gjenspeiler studentenes reelle kunnskapsnivå.

Det påpekes også at hjemmeeksamen gjør det vanskelig å opprettholde akademisk integritet og at vurderingsformen over tid kan bli en «parodi» på eksamener.

Professor Oddveig Storstad på lærerutdanningen ved NTNU  ønsker f.eks. å avskaffe hjemmeeksamen helt:

Hjemmeeksamen inviterer til juks. Vi må få tilbake skoleeksamen, og så må vi ha muntlig på alt av masteroppgaver. Vi vet ikke hvem det egentlig er vi sensurerer. Om det er studenten selv eller andre i studentens nettverk. Og så har KI kommet, og dét er nesten umulig å avsløre. Du avslører de uproffe. Men de som bruker KI til å komprimere og gjøre språket bedre, er nesten umulig å avsløre.

Dette har ført til en debatt om behovet for å revidere eller avskaffe denne eksamensformen til fordel for mer tradisjonelle og kontrollerte eksamensformer.