Overgangsordning (høringssvar fra Dosentforeningen)

I høringssvaret om nye forskrifter skrev Dosentforeningen [PDF] bl.a.

Dosentforeningen har som mål å fremme førstelektor- og dosentstigen som en tydelig karrierevei for vitenskapelige ansatte i første- og toppstillinger i UH-sektoren. Vi har derfor vært positive til en tydeliggjøring av forskrift for ansettelse og opprykk i dosentstigen. Vi har argumentert for behovet for et bredere FoU-begrep som omfatter både forskning- og utviklingsarbeid slik vi har oppfattet forslaget til forskrift med referanse til Frascati-manualen. Her er høyere strukturert utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap fra undervisning og yrkesfeltet definert som del av FoU-arbeid, sammen med forskning. I norsk dagligtalen benevnes gjerne hele dette feltet som forskning og undervisningen for forskningsbasert.

De nye forskriftene støtter opp under FoU-begrepet, men slik at professorstigen fokuserer på forskningsfimensjonen og dosentstigen på utviklingsarbeidet. Det er her en overgangsordning slik at man kan be om å bli vurdert etter gamle kriterier når søknad er srndt før 01.08.2025.

Dosentforeningen gjennomførte en enquete for å få fram medlemmenes synspunkter. Der kom det bl.a. fram noen punkter, – her med korte uthevede kommentarer.

• Flere peker på nødvendighet av å trekke relevant yrkeserfaring inn i FoU og i undervisning, men usikker på hvordan det skal måles og telles og vurderes. Undervisnings- og yrkeserfaring er nå et eksplisitt kriterium.
      • Mange peker på at lederroller i dag er mer administrative funksjoner og ikke faglige, og er redd noen utnytter ordningen for lang og tro tjeneste. Institusjonelle lederroller er holdt utenfor de nye kriteriene.
      • Vi er for få førstelektorer og dosenter til å ta ansvar for utdanning alene. Vi må inngå i et ulikefellesskap med andre vitenskapelige ansatte om et felles ansvar for undervisning. Krav til undervisningskompetanse er tatt inn i begge stigene.
      • Det er også en bekymring om institusjonene i UH-sektoren har nødvendig kompetanse til å ivareta ulikheten mellom stillings-kategoriene, å rekruttere og sette sammen riktig kompetanse, hvordan dokumentere faglig utviklingsarbeid eller om det er forskningen som vinner igjen, bare for å være på den sikre siden. Søkere kan med fordel selv tolke og eksplisitt operasjonalisere det kriteriesett de legger til grunn for eget opprykk