Kronikken (Khrono 18.08.2024) skrevet av Elin Saga og H. Ösp Egilsdottir tar opp en viktig debatt om karakterkravet i sykepleierutdanningen i Norge, spesielt kravet om karakteren 3 i norsk og matematikk fra videregående skole.
Forfatterne understreker at det ikke er karakterene i disse fagene som avgjør om man blir en god sykepleier, men heller personlige egenskaper som engasjement, empati og dedikasjon til faget og pasientene.
Debatten har blitt forsterket etter at noen universiteter og høgskoler valgte å ta inn studenter som ikke oppfylte dette karakterkravet, for å fylle opp ledige studieplasser på grunn av den kritiske mangelen på sykepleiere. Dette har ført til bekymringer om en todeling av studentene, hvor noen anses som et “A-lag” (de som oppfylte kravet) og andre som et “B-lag” (de som ikke gjorde det).
Saga og Egilsdottir utfordrer denne todelingen ved å påpeke at sykepleiekompetanse er mye mer kompleks enn det som kan måles med karakterer fra videregående skole. De mener at karakterkravene ikke nødvendigvis gjenspeiler kvaliteten på sykepleien som gis, og spør om det finnes bevis for at innføringen av slike krav har forbedret pasientsikkerheten eller redusert feil i helsevesenet.
Forfatterne argumenterer videre for at de mest betydningsfulle erfaringene som har formet dem som sykepleiere kom fra praktisk erfaring og gode rollemodeller, snarere enn skolekarakterer. De oppfordrer til at fokuset bør være på å utvikle sykepleiere som er motivert og dyktige, uavhengig av deres karakterer fra videregående skole. Til slutt understreker de viktigheten av samarbeid mellom akademia og praksis for å sikre at nye sykepleiere utvikler den nødvendige kompetansen til å møte helsetjenestens behov.