Vi ba Gemini om et sammendrag av artikkelen The educational development ... Det er en metastudie over nær 100 artikler, – 8 litteraturoversikter, 74 empiriske studier og 4 doktorgrader fra perioden 2000-2022. Artikkelen tar for seg pedagogisk utvikling for universitetslærere. Den undersøker hvordan dette begrepet defineres, hva målet er med slik utvikling, og hvilke faktorer som påvirker om det blir vellykket.
Hovedpunkter:
- Manglende felles definisjon: Begreper som “pedagogisk utvikling”, “fakultetsutvikling” og “profesjonell læring” brukes om hverandre, noe som skaper forvirring.
- Fokus på forbedring: Mange definisjoner understreker viktigheten av å forbedre undervisningen og studentenes læring. Dette målet kan være drevet av ulike faktorer, som:
- Eksternt press: Kulturelle og kontekstuelle endringer i universitetene, som økonomiske press og økt ansvarliggjøring.
- Pedagogiske endringer: Et ønske om å innføre student-sentrerte tilnærminger og evidensbaserte undervisningsmetoder.
- Individuell motivasjon: Universitetslæreres eget ønske om kontinuerlig læring og forbedring.
- Suksessfaktorer:
- Den institusjonelle kontekst spiller en stor rolle. Støttende kulturer som verdsetter undervisning og tilbyr ressurser for utvikling er mer sannsynlig for å gi suksess.
- Individuelle faktorer betyr også noe: Lærernes motivasjon, erfaring og faglige bakgrunn kan alle påvirke deres engasjement i pedagogisk utvikling.
Konklusjon:
Artikkelen understreker kompleksiteten i dette feltet og behovet for mer forskning for å bedre forstå hvordan man kan støtte universitetslærere i deres kontinuerlige profesjonelle utvikling.