Kunnskapsbasert på individnivå

I et debattinnlegg i Khrono  30.08.24 diskuterer Bjørn Smestad viktigheten av erfaring i lærerutdanning. Han tar utgangspunkt i en kommentar fra Nils Forren, som mener at lærerutdannere bør ha egen erfaring fra å undervise i skolen.

Smestad er enig i at erfaring er viktig, men advarer mot å vektlegge egne erfaringer som den eneste eller viktigste kunnskapskilden. Han argumenterer for at lærerutdannere også må ha bred kunnskap om forskning og kunne koble teori med praksis, basert på både egne og andres erfaringer.

Smestad understreker at ikke all erfaring må være egenopplevd for å være verdifull, og at det er viktig med en mangfoldig tilnærming i lærerutdanning.

Den overordnede argumentasjonsstrukturen er lik som for forskningsbasert undervisning. Det er en ideologiserende frase som rommer en bredde av tolkninger mellom ytterpunkter som ..

  • En nødvendig og tilstrekkelig betingelse er at alt som lærer sier og legger fram i sin undervisning er epistemisk (“sikker”) kunnskap.
  • Lærer med Ph.D. f.eks. i sosiologi fra Spania foreleser på bachelornivå på haltende engelsk om hjemmesykepleie i by og land.

På samme måte som med publisetingspoeng synes det vanskelig å håndtere analyse på kollektivt og sosialt aggregert nivå.

Alt henføres til Individet.