Høstbrev til Dosentforeningen, sept 24

Dosentforeningen er en interesseorganisasjon for førstelektorer og dosenter, stiftet i 2023 ved Universitetet i Agder. Vi gjennomførte et nettbasert årsmøte i mai 2024. Foreningen drives digitalt, med et styre og en liten redaksjon som oppdaterer nettsiden vår, https://www.dosentforeningen.no I august hadde vi over 1600 besøkende som leste i gjennomsnitt tre sider hver.

Ny forskrift og lokal praksis Den nye forskriften om opprykk og ansettelse har skapt engasjement. Vi etterlyser en veileder til forskriften, ettersom mange institusjoner har startet arbeidet med lokale retningslinjer. På nettsiden finner du innlegg om forskjellen mellom den gamle og nye forskriften, samt om dokumentasjon av faglig utviklingsarbeid. Mer her: https://www.dosentforeningen.no/?page_id=14 Vi har opprettet et kontaktutvalg for å samle erfaringer fra institusjoner hvor vi har flere medlemmer.

Nettmøte og oversikt Vi inviterer medlemmer med erfaring fra veiledning og komitéarbeid til et nettmøte om dokumentasjon og vurdering av faglig utviklingsarbeid. Oversikten over medlemmer med relevant erfaring finner du her: https://www.dosentforeningen.no/?page_id=907 Hvis du mangler på listen, fyll ut innmeldingsskjemaet på nytt (uten å betale). Invitasjon til nettmøte kommer i oktober.

Nettkurs med bruk av kunstig intelligens Vi lanserer et nettbasert kurs, arKItekt, som utforsker bruk av KI i kvalifisering til førstelektor og dosent. Kurset er aktuelt for deg som søker etter både den gamle og nye ordningen, eller er nysgjerrig på bruk av KI i UH-sektoren. Kurset har en deltakeravgift, med rabatt for medlemmer. Les mer og meld deg på her: https://www.dosentforeningen.no/?page_id=8914

Kontingent for 2024/25 Foreningen har ingen andre inntekter enn medlemskontingenten. Vi ønsker å utvide nettsiden med innloggingsfunksjon og tilgang til flere ressurser for medlemmer. Husk å betale årskontingenten for 2024/25 her: https://www.dosentforeningen.no/?product=medlem-24-25

Med vennlig hilsen,
Tore Rokkan