Frascati som 10 min podcast

Lesning, forelesning/foreleser og lesesal er i støpeskjeen som følge av nye KI-løsninger. Her demonstreres viktige bruksmåter ved hjelp av en formell drøfting av kjennetegn ved internasjonal FoU.

Frascati-manualen [ forklart | PDF ] gjenspeiler mange års drøftinger og arbeid med produksjonsstatistikk i OECD. Det har vært behov for en fullstendig og presis definisjon av vitenskapelig utviklingsarbeid, altså U-en i FoU. Man har landet på et begrep om eksperimentelt utviklingsarbeid. Dette er av betydning for dosentstigen der et terskelkrav for opprykk er faglig utviklingsarbeid i tråd med nasjonale eller intetnasjonale standarder. Frascati-manualen er en slik internasjonal standard.

Derfor blir også denne manualen brukt av dem som vil søke opprykk og av kommisjoner som vurderer søknader. Det kan være behov for nærmere foklaring av hva manualen går ut på.

Her har vi brukt KI-appen NotebookLM fra Google der studenter kan lagre egne notater, pensumlitteratur og andre kilder; og så stille spørsmål til dette tekstgrunnlaget. Det kan inngå i samlede framstillinger i f.eks. H5P-format eller frittstående på en nettside som her.

Frascati-manualen på 10 minutter ++

Men det finnes også en funksjon for å framstille innhold i et mer lødig radioformat (podcast) med to som snakker sammen om stoffet i populær stil. Her har vi fått kopiert inn den norske oversettelsen av Frascati-manualen fra 2015. Det er grunnlaget for å bygge opp et lydspor med to talte stemmer, – mannlig og kvinnelig intonasjon. Det lagres i wav lydformat som kan komprimeres til MP3 og legges inn som læringsobjekt. Spill av denne automatisk genererte podcast-forklaringen. (For den som har slikt å gjøre;-)

Når dette dokumentet er på plass i NotebookLM, kan man også stille spørsmål til det, f.eks. Hva er forskjellen på eksperimentelt utviklingsarbeid og anvendt forskning?. Svaret kunne være

Skillet mellom eksperimentell utvikling og forskning for praktiske anvendelser.

Kildene fokuserer først og fremst på å definere og kategorisere forskning og eksperimentell utvikling for statistiske formål, med sikte på å sikre internasjonal sammenlignbarhet i FoU-data.

• Eksperimentell utvikling er definert som systematisk arbeid som anvender kunnskap fra forskning og praktisk erfaring og produserer ytterligere kunnskap som er rettet mot å produsere nye produkter eller prosesser eller forbedre eksisterende produkter. Denne definisjonen fremhever den praktiske orienteringen til eksperimentell utvikling, med sikte på å oversette eksisterende kunnskap til konkrete resultater som nye eller forbedrede produkter og prosesser.
  • Forskning for praktiske anvendelser, også kalt anvendt forskning, er original undersøkelse gjennomført for å skaffe ny kunnskap. Den er imidlertid primært rettet mot et spesifikt, praktisk mål eller objektiv. Denne definisjonen understreker anskaffelsen av ny kunnskap som det primære målet, selv om denne kunnskapen søkes med tanke på en spesifikk praktisk anvendelse.

Mulige konsekvenser

Eksemplet er banalt med en testversjon av NotebookLM. Det er behov for større variasjonsbredde i løsningen som valg av språk, stemme/intonasjon, antall samtalepartnere, stll og stemning osv. Men prinsippskissen viser hvordan hovedtrekk i en NotebookLM-modell kunne være:

• Et faglig korpus lagres i det KI-støttede læringsmiljøet.
  • En automatisk generert forelesning gjengir hovedsaken.
  • Studenten kan spørre om mer detaljerte forklaringer.
  • Svar og egne notater kan lagres, og også inngå i korpus.

En sannsynlig utvikling vil være økende innslag av slike former for KI-støttet formidling.

• Det kan integreres og spille sammen med de personlige relasjoner mellom lærere og studenter. Da må dette forholdet fornyes og utdypes.
  • Men man bør være forberedt på en oppsplitting der gratisprinsippet i høyere utdanning kun blir gjeldende i slike automatiserte og “flate” læringsmiljøer støttet av studieverter.

Akademia kan motsette seg det første. Det ville, tror denne skribent, resultere i det andre. For å studere og arbeide sammen med akademisk kvalifiserte kunnskapsarbeidere vil studieavgiften gå i taket. Noen vil nok oppleve dette som å måtte velge mellom pest og kolera.