KI-rasjonalisering av undervisning

Arbeidsgiverforeningen i Danmark har fått et konsulentselskap, Boston Consulting Group,  til å beskrive redusert behov for lærere i den danske grunnskolen. Det gjelder særlig disse fem områdene med KI-effekter [HTML]:

1. Lage undervisningsmateriale: Generativ KI kan støtte arbeidet med å lage  fagtekster, oppgaver og quizzer på ulike nivåer baseret på eksisterende materiale.
  2. Interaktiv læring: KI kan skape dynamiske og interaktive læringsmiljøer, som inkluderer virtuell veiledning fra KI-assistenter.
  3. Evaluere besvarelser: KI kan gi rask tilbakemelding på besvarelser og innleveringer, men må brukes som støtte, – ikke til automatisk retting og vurdering af elever.
  4. Avsløre juks: KI kan vidra til å oppdage ved å analysere mønstre og sammenligne med kilder fra internettet.
  5. Dokumentasjon: KI kan generere utkast til dokumenter som  lese- og pensumlister, tiltaksplaner og rapporter til forvaltningen og tilsyn.

Utredningen anslår en reduksjon av skolelærere i 2040 på nær 1/4 fra dagens antall som er i underkant av 40.000.

Dette er selvsagt et partsinnlegg. Om man kan “spare” inn 25% eller 10% er ikke det vesentlige, men hva “innsparingen” brukes til. Den danske arbeidsgiverforeningen ønsker nok at de gjenværende lærerne skal løpe fortere. Men mindre tid foran skjermen kunne jo brukes til mer tid med elever og studenter?

Striden står, som alltid, om hvem teknologien er til for. For å hevde sin rett, kreves det bruks- og bestiller-kompetanse blant underviserne.