To linjer for KI-mplementering

Digitalt støttede læringsmiljøer er konstruksjoner. De settes opp. Det starter i tradisjon, men får også karakter av engangs-oppgave. Så viser det seg å være  pågående og dynamisk arbeid som krever egenforandring. Her er det to hovedlijner.

• Totaliserende og administrativt
  • Trinnvis og lokalt forankret

Totaliserende administrativ løsning

Dette går ut på å bygge ett “enkelt” system for alt under administrativ ledelse. Det var her Canvas fra Instructure skulle være løsningen. Eller er det Windows 365 med Teams? Studenter og lærere skulle  komme til dekket bord som presumtivt ga full støtte, men stilte få akademiske krav.

• Systemnivå. Dette handler ikke bare om å velge programvare. Det handler om å skape et økosystem som kan støtte og skalere KI-initiativer i hele virksomheten. Beslutningen er mer kompleks enn å velge leverandør, –  integrasjon, skalering og eksisterende IT-infrastruktur.
  • Ledelse og kontroll:  Å håndtere KI-modeller, sikre sikkerhet, opprettholde etiske standarder og tilpasse KI-bruk til kulturer (og del-kulturer) er alle deler av denne utfordringen. Etter hvert som kI blir mer integrert i undervusning, forskning og administrasjon, etableres det klarere retningslinjer og tilsynsmekanismer for å håndtere potensielle risiko og sikre nirmer for KI-bruk.
  • Bruksmåter: De kan kanskje deles i tre nivåer:
    • Ad hoc (hverdagsbruk) i det løpende arbeidet.
    • Integrere KI i leveransene som studieprogramner, kurs og arbeidspakker i forskningsprosjekter.
    • Innovativ (overskridende bruk): Eksperimentelle utviklingstiltak (U) i spisset FoU i dosentstigen.
  • Opplæring og kompetanseutvikling. Det handler ikke kun om tekniske ferdigheter, men også i hvordan alle kan samhandle effektivt med KI-systemene, forstå sikkerhet og etiske utfordringer, og erkjenne kostnadene forbundet med KI-bruk.

Ved å utvikle strategi må organisasjoner balansere innovasjon med kostnad i tid og andre ressurser. KI-løsningene krever regnekraft, dara og og energi.

Det fordrer kontinuerlig evaluering og innvirkningene på organisasjonens kultur og struktur. KI har potensial til å transformere måten organisasjoner fungerer på, og det er avgjørende at ledere ikke bare ser på kI som et teknologisk verktøy, men også som en driver for organisatorisk endring.

Trinnvis & lokalt faglig forankret.

Alternativet til sentraliserende administrative kontroll er å utvikle de digitale miljøene og verktøyene på konstruktivistisk måte. Da må de være en integrert del av den faglige tilegnelsen. Man starter ikke på helt på bar bakke, men veien inn i systemene er integrert og verdsatt del av det å være student og underviser.

Men da kan ikke faglærer begrense seg til sin tradisjonelle faglighet, men må gjøre tekstteknologiene til en integrert og naturlig del av den.