Nærmeste intervensjonssone – redefinert

Den nærmeste intervensjonssone, – The Zone of Proximal Developent – er et velkjent pedagogisk begrep med opphav hos Lev Vygotsky. Det er mye studentene greier på egen hånd, og noe de knapt får til med mye hjelp.

Men mellom de to finnes det et område der de kan få det til med noe hjelp. Det er dette området som virkningsfull undervisning og opplæring bør rette seg inn på.

En artikkel i Fortune 4.10 tar opp det samme, men fra et bedriftsorientert perspektiv:

Vi vet at samarbeid med generativ KI (GenKI) kan øke arbeidstakeres prestasjoner på oppgaver de allerede har ferdigheter til å utføre. Men hva om GenKI også kan hjelpe arbeidstakere med å utføre oppgaver de ikke hadde noen mulighet til å fullføre på egen hånd? Det vil si, ikke bare forbedre prestasjoner, men også utvide arbeidstakeres evner utenfor deres ekspertiseområde?

Vår forskning viser at GenKI kan gjøre nettopp i arbeidsstyrken—et skifte som ikke bare kan forvandle talentstrategier, men også redefinere det konkurransedyktige landskapet for mange bedrifter og institusjoner med begrenset tilgang til ekspertise.

Dette, sammen med at tradisjonell tekst og tale nå suppleres med multimodale formater – skrift, bilder i 2D og 3D, audio og video -, gir grunnlag for endringer i undervisningsdesign høyere utdanning i åra framover.