I et digitalt arbeidsmiljø finnes faginnhold, programvarer og teknisk utstyr for å utføre arbeidsoppgaver og kommunisere med andre om dem. I utdanningssammenheng vil vi her fokusere på den tekstlige dimensjonen i dette og skiller mellom tradisjonelle og digitale
-
- læringsomgivelser
- læreverk
- læringsobjekter
Disse nivåene griper i hverandre og preges nå av bidrag fra generativ kunstig intelligens. Her har vi samlet nyheter og innspill om digitalisering som kan være av betydning for utviklingsarbeid i UH-sektoren generelt og dosentstigen spesielt.
- Undervisning på boks
- Skrivejobber ned 30%
- All tekst er sitater.
- Google Learn
- Slitesterk støtte
- Multimodalt
- Firma for eksamensjuks i bakken
- KI-orienterte læringsobjekter
- Universitetsdata som vare
- Humanoider og hundroner
- Kan KI skrive vitenskapelig artikkel?
- Blindflekk: KI-opplæring av ansatte
- Forskrift, Frascati, Nor-Cam og KI
- Kjapt & langsomt + KI
- High Tech / High Touch
- På boks?
- Som man roper i skogen
- Faktorisere KI
- Kategorimistak
- Software eats the world
- Løse problemer, – ikke “ha kunnskap”
- Skriftkultur
- 4-6 KI forskningssentre
- Nærmeste intervensjonssone – redefinert
- Om faglig utviklingsarbeid
- To linjer for KI-mplementering
- Kunnskapsarbeid blir gratis
- Sertifikat for fleksibel ferdighet
- Kvalifisering som tema
- KI-rasjonalisering av undervisning
- Digitale læreverk – delta på kurs!
- KI-lærerens ABC
- Å skyvfle ord – dødt språk
- Frascati som 10 min podcast
- I krystallkula 26/27
- Spør, da vel!
- LæringsarKItekt (opprykkskurs)
- KI-milliarden & dosentstigen
- Mer til opprykkssøknaden?
- KI & bokbransjen.
- Bytteverdi for få vs felles bruksverdi?
- Fra campus til online
- Synsing & det kunnskapsbaserte
- Økende bruk av KI
- Dosentforening og Arendalsuke
- Datapunkter eller datasentre?
- Siste .. & Mest lest
- Nytt felleskurs i kunnskapsorganisering
- Data som prosessindustri
- Realitetsorientering
- Muntlig
- søK-I global fagtekst
- Hver medarbeider inngår i FoU
- Helse-informatikk. Takk!
- Syn for sagn
- Angrep på amerikansk akademia
- Auto-video i presentasjoner
- LLM & SFT (Små Faglige Tekstmodeller)
- Innovasjon som mentalitetsforandring?
- KI er ingen lærerautomat
- Oppgaveoppskrift
- Digitalisering: Ytre krav – indre motstand
- Nett/verk/tøy & be/grep
- Lære av studentene
- Generative tekster – ikke Kunstig Intelligens
- Brooke Shields i fagpolitikken.
- Digital humanisme
- Linjestrid om ledelse
- Edruelig KI
- KI-markørene (enn så lenge)
- Vendepunkter
- Dosentstigen: Nye tilsettingsregler
- Å skrive med KI
- Må FoU-arbeid skje på engelsk?
- Formanende DigDir
- 112 skisser skal bli 4-6
- KI på systemnivået
- Norsk KI-UH
- Digitaliseringen biter
- Hvorfor pugge?
- KI & kunstnerisk utviklingsarbeid
- Dokumentstruktur
- Overproduksjon av forskning.
- Digital dosent: Hva må gjøres?
- Scholarship of Teaching & Learning
- Eurosentrisk KI
- Hjerneforskning
- Organiske intellektuelle
- Tillit og normativ orden
- Master på eksperimentell U
- Ny lærebok & studieplan = FoU?
- Gjenopprette tillit som KI ødelegger
- Nasjonal dosentskole?
- Tjene folket
- Forskningsfri fra undervisningsplikten
- F eller U?
- Fra akademikk til praktisisme
- Djevelen i detaljene
- KI: Tillitssvikt i faglig formidling
- KI-assistent på steroider
- Faglitterær krise?
- 3D: Ny simuleringsarena
- Raccoon Gang: KI-assistent
- Fore KI med pensum
- Store Operative (lærings)Modeller
- Etter snar?
- Lage lærestoff med KI
- Konferanse: KI & undervisning
- Digitalt humaniora
- Balanse
- Assistentlæreren i praksis
- Digitalisering & dosentstigen
- Læremidler fra utviklingsarbeid
- Utvikle fleksible digitale læreverk
- Utafor hagegjerdet
- Multimodalt: KI i kunnskapsarbeidet
- Forsknings-KI
- Utvikle kurs i fellesskap
- Fagdidaktiker og kurator i dataanalyse
- Fleksibelt – Omvendt – På distanse
- Lære & bruke – Godt initiativ fra UiB
- Videotips på hjemmekontoret