Videoinnledning til årsmøtet 22. mai 2024
Årsmøtet i Dosentforeningen 2024 gjennomføres digitalt. For en raskere gjennomføring legger vi ut årsmøteinnledning her på nettsidene slik at du kan se og være forberedt til diskusjon på selve møtet.
Årsmøteinnledningen består av 4 videoer med varighet på 5-7 minutter. Den første videoen oppsummerer arbeid i styret og styrets organisering. Den andre videoen beskriver medlemsveksten og tilbud til medlemmer i Dosentforeningen. I video tre diskuterer leder de store diskusjonene i 2023 og 2024 med ekstrem oppussing i UH-sektor, ny UH-lov, Utsynmeldingen, Profesjonsmeldingen og ikke minst forslag til ny forskrift om ansettelse og opprykk i UH-sektor.
Medlemmene
De rundt 130 medlemmene i Dosentforeningen 27.03.2024 fordeler seg med 80 1.lektorer (=62%, nær 2/3) og 24 på hhv dosent og lektor. Fordelingen på UH-institusjoner går fram av grafen under til høyre med 23 medlemmer på Universitetet i Agder (UiA) fulgt av Høgskulen på Vestlandet (HVL) med 21.
Med støtte I disse enkle oversiktene inviterer vi årsmøtet til å diskutere satsningsområder for 2024/25. Et hovedgrep er å støtte seg på konsentrasjonen av medlemmer på UiA og HVL, men også OsloMet, NTNU og INN. De øvrige er da ikke spesielt nevnt, men slett ikke glemt. For foreningen vil det da kanskje være nærliggende å arbeide for
- Opprykk til dosent for 20-40 av medlemmer som nå er 1.lektorer.
- Opprykk til 1.lektor for alle medlemmer som er lektorer.
- Medlemsrekruttering blant lektorene, uten å glemme andre stillingsgrupper.
Noen mulige tiltak er (bidrag til)
- Kartlegging/egeninnmelding av interessenter for opprykk i perioden 2024-27.
- Nettverksbygging mellom dem og noen institusjonelle nivåer innad og på tvers.
- Organisere kurs, individuell og gruppe-veiledning.
- Medlemsseminarer om kriterier, veiledning og kommisjonsarbeid.
- Nasjonal 1.lektor/dosentkonferanse 2025 eĺler 2026.
- Utvikle digitale løsninger og infrastruktur som støtter slike tiltak.
Kanskje Dosentforeningen kan medvirke til bidrag fra ledelse og støttefunksjoner som pedagogiske utviklingssentre, bibliotek og IT-støtte på de institusjonene der vi har flest medlemmer? Gevinsten vil bli større og kostnadene noe mindre, – spesielt ved god organisering innad og mellom institusjonene.
For every minute spent in organizing, an hour is earned. (Benjamin Franklin)