Utviklingsarbeid har mange dimensjoner. Det skal føre til nye eller klart forbedrede ressurser og prosesser i læring og profesjons-utøvelse.
Her tar vi opp hvordan digitale utviklingsarbeider kan bidra på lengre sikt, men også pragmatisk i det helt korte perspektiv. Begge perspektiver utdypes via lenkene nederst.
Praktisk grep: Det er mange internasjonale arrangementer om dette emneområder. Det arbeides f.eks. med å få en konferanse om teknologi og læring, Conference of Innovative Technologies and Learning ICITL 2025 til Oslo i august 2025 og trolig med professor Frode Eika Sandnes ved OsloMet som General Chair. Der er det bl.a. tanken å sette opp et eget spor om KI i høyere utdanning. Kanskje det kan brukes som publiseringskanal i forbindelse med 1.lektor- eller dosent-arbeider? Godkjente konferansebidrag publiseres på Springer Verlag. For noen kan det være aktuelt å gjennomføre utviklingstiltak høst/vinter i studieåret 24/25 med utskriving feb/mars 2025. Det kunne her organiseres et nettverksorientert samarbeid med veiledning, operativ støtte, KI-bidrag til faglig forfatterskap og samarbeid med lokale støttetjenester.
Er du interessert? Se mer om
- KI: Tillitsvikt i faglig formidling
- Ny lærebok & studieplan=FoU?
- Eksperimentell U i helsefag
- Medikamentregning som KI-eksempel
- Entreprenørskap i mastergraden.
- Faglig forfatterskap
04.05.2024 Helge Høivik