Nettstedet

Gjennom første driftsår fikk Dosentforeningen 130 medlemmer. Den vesentligste “organisatoren” har vært et eget nettsted. Dette er tall fra oppstarten i mars/april 2023.

De springer ut av epost som ble sendt til dem som var påmeldt stiftelsesmøtet for Dosentforeningen 26. mars 2023 og påfølgende oppslag i nettavisa Khrono der vi la inn kommentar med lenke til nettstedet.

Direkte epost og lenke fra aktuelle oppslag i Khrono har fortsatt vært formatene for å få lesere. Det har gitt stabilt, men svakt økende antall besøk og sideoppslag.

Siden start har det vært 3.200 besøkende som i snitt har lest 3 nettsider pr besøk. 2/3 av besøkene har vært i 2024 med 20-30 besøk pr dag i forbindelse med diskusjon om nye kriterier for tilsetting og opprykk.

Nettstedet fungerer som ressurssamling for kriterieoversikt, tekster, kurs/seminarer, veilederliste og som blogg med tematiske innlegg. Bloggen er tilgjengelig for bidrag fra medlemmene, men har i praksis ikke mottatt særlig med innlegg.

Videre arbeid

Nettstedet videreføres med en operativ redaksjon og suppleres med lav-terskel diskusjonsgruppe(r). Aktuelle tema kan f.eks. springe ut av spørsmål som er reist rundt forslag til nye kriterier, hvordan dette slår ut i ulike utdanninger og institusjonstyper; og emneknaggene for nettstedsbloggen. Hver gruppe må ha en ansvarlig gruppeleder. Noen overskrifter:

Teori og eksempler på eksperimentelt utviklingsarbeid på høyt/høyeste nivå.

Nettstedets ressurser utvides med oversikter og tilgang til kurs som UH-institusjonene alene og i samarbeid kan ta i bruk for å kvalifisere egne tilsatte til dosentstigen.

Diskusjon

• Hva med nettsidene? Facebook? Hva bør styret arbeide med av publisering og formidling?
  • Dosentforeningen kan bidra til å få på plass kurs og opplæring. Det bør organiseres som redaksjoner av relevant fagstoff på oppdrag fra institusjoner alene eller i nettverk. Hvilke tema er interessante for deg og ditt miljø?