Organisering 2024/25

Etter eksperimentelt utviklingsarbeid med organisering av styret 2023/24 har vi vunnet noen erfaringer som kanskje kan legges til grunn kommende år. Det springer ut av behovet for å arbeide på både person- og institusjonsnivå. Foreningen har individuelt medlemsskap og arbeidet er utført av og for medlemmene. Vi har også diskutert institusjonsnivået der vi kan tenke oss ulike løsninger. Her er innspill til dette.


Det institusjonelle kan gjelde styrings-strukturer på rektorat-, fakultet- og instituttnivå. Det kan også være verdt å å undersøke ubyråkratiske “kapitler” eller lokalt samspill mellom Dosentforeningens medlemmer på hvert sted. De to kan også tjene hverandre.

Vi kan kanskje tenke oss at UH-institusjonen tegner institusjonelt medlemsskap eller finner en annen form for lett formalisert samarbeid med Dosentforeningen. Til gjengjeld vil foreningen delta med råd og dåd med å utvikle kriterier for dosentstigen, formidle kursholdere og andre bidrag.

Her er det kanskje spesielt interessant med konkrete eksempler på individuelle og gruppe-orienterte utviklingsarbeider som kan inngå i institusjonelle tiltak og strategier. For å ville frigjøre ressurser må institusjonsledelsene se seg tjent med utviklingsarbeidet.

Samtidig må jo dette kobles til en tolkning og presisering av (de nye) kriteriene for innsteg og opprykk i dosentstigen. Det kan gjelde bredden av tiitak, men kanskje særlig være innrettet mot opprykk til 1.lektor og dosent i lærerutdanning og helse/sosial-utdanningene.

På tvers av faglige inndelinger er det trolig behov for å utvikle bedre samspill med praksisfeltet, derunder hvordan institusjonene kan få mest mulig faglig og fagdidaktisk nytte av delte stillinger og undervisere som rekrutteres derfra.

I mange arbeidsoppgaver vil digitalisering være en dimensjon både når det gjelder utvikling i ulike profesjonsfelt, innad i undervisning og FoU og i samspillet mellom de to.

Vi kan tenke oss en organisasjonsmodell med

  • Et tallmessig mindre styre som også er mer operativt og framme i skoa.
  • En gruppe institusjonelle kontakter som kan bidra til lokale tiltak som arbeidsseminar med institusjonledelse på relevant nivå, lokalt medlemsmøte o.l. En slik rolle vil ikke kreve omfattende arbeid, men mer punktvis engasjement i forbindelse med slike tiltak.
  • Medlemmene oppfordres som før til å bidra som ressurspersoner til nettstedet, som veiledere og kommisjonsmedlemmer m.v.

Tilbake