Institusjonsnivået er praktisk og teoretisk viktig for å forstå og utvikle dosentstigen. Statlige føringer, kultur/ideologi og arbeidslivets behov gir rammer. Men det er institusjonene, og undernivåer som fakultet og institutt, som operasjonaliserer dette slik at tilsatte kan kvalifisere seg rent praktisk. Flere prosesser må forstås i samspill og konfluikt på tvers av institusjonell inndeling,
- Slitesterk støtte
- Arbeid og kapital
- Kun av det gode? Om akademisk selvforståelse
- Markedets jernlov
- Hvis master var en vaskemaskin
- Hvem tar UH-regninga i UK?
- Investering & innovasjon
- Ph.D. Light
- Variert UH-landskap
- Realitetsorientering
- Krympet akademia.
- Bytteverdi for få vs felles bruksverdi?
- Akademisk karriere – rebalansert FoU
- Idedugnad: Eksperimentelt utviklingsarbeid
- Ikke uten ironi
- Den engelske syke
- Ullent og inkonsistent
- Dosentforening og Arendalsuke
- UH-sektor med skylapper mot samfunnet.